KAAG EN BRAASSEM – Het college van burgemeester en wethouders blijft financieel bijdragen aam de promotie van het Groene Hart. Voor het volgende jaar draagt de gemeente hiervoor 0,16 euro per inwoner bij. Ook gaat de gemeente aan Kaag en Braassem Promotie een bijdrage vragen ‘vanwege het wederzijds belang’.
In het Groene Hart wonen en werken zeven miljoen mensen: een enorm bezoekerspotentieel, zo vindt ook wethouder Floris Schoonderwoerd. Daarom moet het merk ‘Groene Hart’ in stand gehouden worden. Vorige maand hebben achttien gemeenten ermee ingestemd om een stichting op te richten ter promotie van het Groene Hart. Deze stichting gaat zich bezig houden met de certificering van streekproducten, online campagnes, de ‘Maand van het Groene Hart’, en de website www.groenehart.nl.
Schoonderwoerd liet donderdag 20 juni weten: ‘Met de bijdrage van 16 cent per inwoner kunnen marketingklussen en activiteiten voor gezamenlijke promotie worden opgepakt. Zo willen we ons meer als recreatiegemeente profileren. Daarom doen we daar aan mee. Voor dit jaar betalen wij het en we gaan in gesprek met Kaag en Braassem Promotie om te kijken of dit onderdeel wordt van hun bredere takenpakket.’
Wordt het niet tijd om de bedrijven mee te laten betalen? Immers, zij profiteren als eerste waar het gaat om het promoten van meer toeristen in het dorp. De oprichting van een ondernemersfonds, waarbij bedrijven verplicht een bijdrage moeten betalen, zit er vooralsnog niet in. Dit initiatief is al eerder deze coalitieperiode afgeschoten en wordt niet opnieuw door het huidige college voorgesteld. Schoonderwoerd: ‘We verwachten dat het bedrijfsleven bereid is om mee te investeren. We willen als vliegwiel functioneren en kijken of organisaties aanhaken. We verwachten dat het gaat lukken.’
Hij vervolgt: ‘Persoonlijk vond ik het ondernemersfonds voor met name die recreatieve sector een goede zaak en het cofinancieren staat mij aan. Maar we gaan het deze collegeperiode niet meer voorstellen aan de raad.’ De nieuwe stichting gaat ervan uit dat ze in de regio 60.000 euro kunnen lospeuteren van het bedrijfsleven. Als dat niet lukt, moeten de gemeenten dan dit bedrag alsnog ophoesten? Schoonderwoerd: ‘Als de branche niet meedoet in het promoten van de eigen sector, dan moet je je afvragen of je het goed aan het doen bent. Maar de seinen staan groen en de toeristensector is enthousiast.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home