LEIMUIDEN – De Werkgroep Geluidhinder Kaag en Braassem is fel
tegenstander van de aanleg van een tweede Kaagbaan. Een besluit van de
rijksoverheid om die mogelijkheid in ieder geval tot 2024 open te laten, leidt
dan ook tot felle kritiek. Ook luidt de werkgroep de bel richting de gemeente
en de provincie Zuid-Holland. De staatssecretaris wil namelijk wel praten met
de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland over de tweede
Kaagbaan, maar de provincie Zuid-Holland is voor deze gesprekken niet
uitgenodigd. Terwijl de inwoners van Zuid-Holland nog de meeste overlast van
die extra Kaagbaan zullen hebben.
De Noord-Hollanders pleiter
ervoor, dat de Aalsmeerbaan gesloten wordt, zodra de tweede Kaagbaan een feit
is. ‘Dat is een vervangingsinvestering van drie miljard euro!’ constateert Rob
Loekenbach van de werkgroep. De kernen binnen Kaag en Braassem hebben in het
verleden hun ruimtelijke ordening beleid afgestemd op het behoud van het
landschappelijk karakter van het Groene Hart. We worden daar nu voor
gestraft, omdat er minder woningen gebouwd zijn en er dus ook minder mensen
last hebben van de vliegtuigen.’
Hij somt op: ‘Hier in Leimuiden
worden we geconfronteerd met 26.000 seconden aan vliegtuiggeluidsbelasting per
dag; dat is zeven uur per dag en gemiddeld 350 vliegtuigen. Het aantal
vliegtuigen loopt in het hoogseizoen zelfs op tot 500. We hebben met name last
van het stijgende vliegverkeer.’ De werkgroep is in 2009 opgericht, toen de
vluchtlijnen door Schiphol meer richting het zuiden opschoven en Leimuiden
direct onder de aanvliegroutes kwam te liggen. Indertijd zijn meer dan 600
handtekeningen verzameld als steun voor de werkgroep.
Loekenbach waarschuwt: ‘De provincie Zuid-Holland moet alert zijn. De
discussie moet niet alleen gaan over economische factoren, maar ook de
leefbaarheid moet hierin een rol spelen. De plannen voor een tweede Kaagbaan
liggen zo’n 15 jaar in de toekomst, maar nu is het moment om hierover mee te
praten. Als de Aalsmeerbaan met 37.000 startende vliegtuigen dicht gaat, komen
al die vliegtuigen in 2024 over ons heen. We moeten nu aan de bel trekken, want
wij zijn er ook bij betrokken. We moeten ons mobiliseren, anders gooien ze alle
shit boven Zuid-Holland uit. Van de tweede Kaagbaan zal heel Kaag en Braassem,
maar ook de regio Leiden, last hebben. De gemeente Kaag en Braassem en de
provincie Zuid-Holland moeten nu beginnen met lobbyen en netwerken.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home