Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juli 2013

Werkgroep Geluidhinder trekt aan bel

 
LEIMUIDEN – De Werkgroep Geluidhinder Kaag en Braassem is fel tegenstander van de aanleg van een tweede Kaagbaan. Een besluit van de rijksoverheid om die mogelijkheid in ieder geval tot 2024 open te laten, leidt dan ook tot felle kritiek. Ook luidt de werkgroep de bel richting de gemeente en de provincie Zuid-Holland. De staatssecretaris wil namelijk wel praten met de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland over de tweede Kaagbaan, maar de provincie Zuid-Holland is voor deze gesprekken niet uitgenodigd. Terwijl de inwoners van Zuid-Holland nog de meeste overlast van die extra Kaagbaan zullen hebben.
 
De Noord-Hollanders pleiter ervoor, dat de Aalsmeerbaan gesloten wordt, zodra de tweede Kaagbaan een feit is. ‘Dat is een vervangingsinvestering van drie miljard euro!’ constateert Rob Loekenbach van de werkgroep. De kernen binnen Kaag en Braassem hebben in het verleden hun ruimtelijke ordening beleid afgestemd op het behoud van het landschappelijk karakter van het Groene Hart. We worden daar nu voor gestraft, omdat er minder woningen gebouwd zijn en er dus ook minder mensen last hebben van de vliegtuigen.’
 
Hij somt op: ‘Hier in Leimuiden worden we geconfronteerd met 26.000 seconden aan vliegtuiggeluidsbelasting per dag; dat is zeven uur per dag en gemiddeld 350 vliegtuigen. Het aantal vliegtuigen loopt in het hoogseizoen zelfs op tot 500. We hebben met name last van het stijgende vliegverkeer.’ De werkgroep is in 2009 opgericht, toen de vluchtlijnen door Schiphol meer richting het zuiden opschoven en Leimuiden direct onder de aanvliegroutes kwam te liggen. Indertijd zijn meer dan 600 handtekeningen verzameld als steun voor de werkgroep.
 
Loekenbach waarschuwt: ‘De provincie Zuid-Holland moet alert zijn. De discussie moet niet alleen gaan over economische factoren, maar ook de leefbaarheid moet hierin een rol spelen. De plannen voor een tweede Kaagbaan liggen zo’n 15 jaar in de toekomst, maar nu is het moment om hierover mee te praten. Als de Aalsmeerbaan met 37.000 startende vliegtuigen dicht gaat, komen al die vliegtuigen in 2024 over ons heen. We moeten nu aan de bel trekken, want wij zijn er ook bij betrokken. We moeten ons mobiliseren, anders gooien ze alle shit boven Zuid-Holland uit. Van de tweede Kaagbaan zal heel Kaag en Braassem, maar ook de regio Leiden, last hebben. De gemeente Kaag en Braassem en de provincie Zuid-Holland moeten nu beginnen met lobbyen en netwerken.’