HILLEGOM – ‘De
realisatie van de Duinpolderweg is in feite een verkapte poging van de
provincie Noord-Holland om grootschalige nieuwbouw van huizen in de
Bollenstreek te bewerkstelligen. De metropoolregio Amsterdam wil vele duizenden
woningen bouwen op de bollenvelden. Dit zal leiden tot één grote Bollenstad.’
Henk Westerhuis is mede-oprichter van de actiegroep ‘Groei? Doei!’, maar hij
benadrukt wel dat hij op persoonlijke titel spreekt over de bedreigingen die de
Duinpolderweg met zich meebrengt.
Voor Westerhuis is het een simpele optelsom van een aantal
zaken. ‘De stadsregio Amsterdam investeert 468.000 euro voor het maken van
plannen voor de aanleg van de Duinpolderweg.’ Het maximale bedrag is overigens
voor de planvorming voor de verbinding tussen de N206-A4 ter hoogte van de Zilk
en de A4 aan de zuidkant van Hoofddorp. Westeerhuis: ‘Amsterdam heeft al jaren
de wens om een metropoolregio te worden. Hiervoor moeten 300.000 woningen extra
gebouwd worden en de Duinpolderweg is de kern hierin.’ Volgens Westerhuis komt
de Duinpolderweg niet alleen, maar worden hieraan ook woningbouw en de
realisatie van bedrijventerreinen gekoppeld.
‘Zodra de Duinpolderweg er komt, is dat het begin van de
Bollenstad, want de verstedelijking is dan begonnen. Er is een masterplan dat
de Duinpolderweg overstijgt. Waarom zou Amsterdam anders 468.000 euro
investeren in een weg op de grens van Noord-Holland en Zuid-Holland? Aan de
andere kant van de Ringvaart zeggen ze dat die bollensector geen moer oplevert.
Ze willen hier huizen bouwen, zodat Amsterdam verder kan in de vaart der
volkeren.’
Inderdaad heeft Amsterdam uitbreidingsplannen, zo liet
planoloog Zef Hemel in 2009 al weten in het programma Tegenlicht. Je hebt een
bepaalde schaalgrootte nodig. Als wij niet zouden groeien, zitten we over een
aantal decennia aleen nog met Blokkers en C&A. We moeten een maatje groter
worden.’
Toch lijkt het tij te keren ten gunste van de tegenstanders
van de Duinpolderweg. Minister Schultz van Haegen heeft namelijk een brief
laten sturen, waarin te lezen valt dat de rijksoverheid niet staat te springen
om bij te dragen aan deze weg. De Duinpolderweg zou nameelijk ‘geen oplossing
zijn van een knelpunt van het hoofdwegennet’. De kans is dus groot, dat de
overige betrokken overheidsinstellingen zoals de provincie Noord-Holland en
Amsterdam enkele tientallen miljoenen euro extra moeten ophoesten.
Zo ver wil Britta Burger-Adema, communicatieadviseur
Mobiliteit van de provincie Noord-Holland echter nog lang niet gaan. ‘De
minister zegt niet dat ze geen bijdrage gaat
leveren. We wachten het definitieve antwoord van de minister af. In het
najaar wordt wellicht meer duidelijk.’ Maar als het rijk niet meebetaalt, komt
dan de Duinpolderweg op losse schroeven te staan? Dat lijkt niet zo te zijn:
‘Meerdere overheden, waaronder de Provincies Noord- en Zuid-Holland en de
deelnemende gemeenten vinden het
belangrijk dat de weg er gaat komen. Het staat los van de reden die het rijk
heeft. We weten niet hoeveel de overige partijen dan extra moeten betalen,
omdat niet duidelijk is hoeveel die weg gaat kosten. We gaan de vijf varianten uitwerken. We hebben met de regio gezegd dat wij
garant staan voor 2/3de van de kosten. Als het rijk niet hierin meegaat, moeten
alle partners om de tafel om dit op te lossen.‘
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home