KAAG - De plannen
voor een nieuwe haven en stalen damwand van de firma Hoogenboom leidt tot
verzet. De bedrijven Vaarschool De Kaag, Fa. Van Asselt en Jachthaven ’t
Fissertje maken er ernstig bezwaar tegen. Zo’n honderd vaartuigen maken gebruik
van deze faciliteiten en ongeveer de helft hiervan behelzen huurboten. Die
worden niet altijd bestuurd door ervaren schippers en zeilboten hebben wind en
voldoende water nodig om te kunnen manoeuvreren.
‘De steiger met ligplaatsverhuur, de veelbesproken
verplaatste botenloots moeten nu echt voldoende zijn. Het wegnemen van
vaaarwater dat nu eigendom is van de staat en het plaatsen van een stalen
damwant is het laatste wat hier gerealiseerd mag worden’, aldus de
bezwaarmakers. Volgens hen zal door de nieuwe haven en de stalen damwand het
aantal boten met buitenbootmotor toenemen. Dit zou versterkt kunnen worden doordat
de damwand kan zorgen voor een veranderd stroomprofiel. Dezelfde hoeveelheid
water moet door een smaller gebied en dat leidt tot versnelling van de
waterstroom. Met dit zogeheten ‘zwaar water’ is het volgens de bezwaarmakers
bij bepaalde windstanden voor ongeoefende schippers haast ondoenlijk om de
haven uit te komen.
Lex van Rijn stelt: ‘Je hebt hier de volledige breedte
van het water nodig, want om de haven uit te komen, moet je van links naar
recht tegen de wind in zeilen. In zeiltermen heet dat laveren. Schepen aan de
dijk zullen zorgen voor het wegvallen van de wind en dat maakt het niet
mogelijk om te laveren.’ Peer Fisser laat weten: ‘De Kaag is van iedereen, maar
Hoogenboom wil zich dit water toeeigenen. Maar de strijd is nog niet
gestreden.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home