LISSE – Er valt nog
heel wat te verbeteren aan de manier waarop het Bloemencorso georganiseerd
wordt. Dat blijkt uit een interne evaluatie van de gemeente Lisse, waarvan de
resultaten dinsdag 24 september openbaar gemaakt werden door het college van
burgemeester en wethouders.
Vorig jaar is de uitvoering van het verkeersplan voor,
tijdens en na het Bloemencorso in handen gegeven van het bedrijf Traffic
Support, dat ervoor moest zorgen dat het verkeersplan van het Bloemencorso
soepeler zou gaan verlopen. Maar dat is nog niet gelukt, zo valt op te maken
uit een ambtelijke conclusie naar aanleiding van de evaluatie: ‘Het is de vraag of
de opgetuigde structuur wel zoveel voordelen biedt. Korte communicatielijnen,
plaatselijke bekendheid en ervaring lijken te verdwijnen. Ten opzichte van
vorig jaar zijn de kosten verder gestegen.’
Het
Bloemencorso is weliswaar in een goede sfeer en zonder noemenswaardige
incidenten verlopen, maar toch waren er problemen. Vooral waar het ging om de
verkeersdoorstroming; op de bewuste corsodag zit de hele Bollenstreek op slot
en er zijn weinig uitwijkmogelijkheden. Over de resultaten van Traffic Support
is grote ontevredenheid, zo blijkt uit de rapportage: ‘verkeersmaatregelen die
onderdeel uitmaken van het calamiteitenplan, vielen buiten het verkeersplan (in
tegenstelling tot wat in het verleden met De Meerlanden was afgesproken). Deze
maatregelen moesten achteraf alsnog door de gemeente georganiseerd worden. Er
was vertraging in de uitvoering, zoals dranghekken die te laat werden
geleverd.’ Ook werden verkeersregelaars ingezet die niet bekend waren met de
plaatselijke omstandigheden.
De evaluatie van de
gemeente heeft ook tot adviezen aan het college geleid: ‘Doordat informatie pas
laat bekend werd, bleef ook lang intern onduidelijk wat er moest gebeuren. Voor
volgend jaar moet niet alleen regionale planning leidend laten zijn, ook moeten
we een eigen lokale planning opstellen en periodiek intern afstemmen.’
Daarnaast zorgen de overal te pas en te onpas en fout geparkeerde fietsen voor
een groot probleem bij de calamiteitenroute. De vrije ruimte, die is ontstaan
door overleg met de ondernemers, wordt in beslag genomen door grote aantallen
geparkeerde fietsen. Het neerzetten van verkeersregelaars hielp niet.’ De
gemeente denkt erover om handhavend op te treden tegen fietsers die hun
voertuig zo achterlaten, maar het is nog maar de vraag of de twee gemeentelijke
opsporingsambtenaren deze taak aankunnen, aldus het ambtelijk advies. ‘De vraag
is of de inzet van twe GOA’s dan afdoende is. Consequentie is dat deze niet
meer anders ingezet kunnen worden.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home