Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 november 2013

Steun voor zwarte piet

NOORDWIJK – Bart Wisbrun, oprichter  van de Stichting Tegen Zinloos Geweld en de actiebeweging ‘Moed’, maakt zich hard voor het voortbestaan van zwarte piet. Daarom is hij op Facebook de actie ‘Nationale Zwarte Pietendag’ opgezet.  Hij roept iedereen op om op zaterdag 16 november, de dag van de intocht van Sinterklaas, met een zwart beschminkt gezicht over straat te gaan. Dit om steun te betuigen aan de ‘echte’ zwarte pieten, die door een groepje mensen van racisme beschuldigd worden.
Met uitgemergelde kinderen die elke dag  in Afrika sterven en oorlogen die  wereldwijd honderdduizenden slachtoffers eisen is de zwarte pietendiscussie nou niet bepaald het meest belangrijke wat onze samenleving aaangaat. Toch vindt Wisbrun dat een signaal nodig is. ‘Meer dan twee miljoen mensen hebben dit in de pietitie aangegeven. Zwarte piet hoort bij een stukje cultureel erfgoed. Laat het zien en maak je gezicht donker.’
Vooralsnog gaat Wisbrun niet zelf op de foto met een zwart gezicht: ‘Als de actie gaat lopen, ga ik ook mijn gezicht zwart smeren. Maar je moet het wel met elkaar doen. Ik ben niet de eenling die tussen tienduizenden mensen gaat staan.’ Of deze Facebookactie, die op zondag 3 november 709 ‘likes’ had, ook daadwerkelijk leidt tot een radicale verandering, is onzeker. Maar Wisbrun stelt filosofisch: ‘Als je een klein steentje in het water neerlegt, kan de stroming veranderen.’
Ruim 700 likes zijn voor Wisbrun  niet genoeg: ‘Ik wil wel een paar duizend likes zien van mensen die dit een leuk initiatief vinden om te laten zien waar ze voor staan. Ik wil niet zeggen dat mensen die tegen zwarte piet ageren ongelijk hebben. Ik heb het nooit als racistisch gezien. Accepteer het gewoon als Nederlands erfgoed.’ Hij lacht: ‘Je hebt witte chocoladeletters; dat is ook heel erg!’ Om dan te vervolgen: ‘Het sinterklaasfeest bestaat al 160 jaar. Alles verandert;  Je was vroeger bang voor de sint én zwarte piet. Maar dat is veranderd; het is een kinderfeest. Sinterklaas met zijn zwarte pieten is de grootste leugen,maar wel één die we met elkaar in ere moeten houden.’