NIEUWE WETERING – De punaises op de Achterweg waren nog niet aangelegd
of de discussie over de verkeersbelemmerenden objecten waren het meest
besproken onderwerp op de verjaardagen. Verschillende politieke partijen
stelden vragen over deze punaises en er werd gevraagd om deze lager te maken.
Het college hield echter voet bij stuk en stelde dat deze verkeerspunaises ‘in
overleg met de betrokkenen’ zijn geplaatst. Een verlaging was daarom niet aan
de orde. Het college is in haar mening echter van standpunt veranderd. Nu
worden enkele punaises ‘als proef’ lager gemaakt. Dit is gebeurd nadat
wethouder Ton van Velzen een ritje heeft gemaakt in een vrachtwagen van
Hoogenboom Transport.
De inwoners van Nieuwe Wetering
ontvingen vorige week een brief van de gemeente. Daarin werd gesteld, dat
‘bewoners, vrachtwagens, hulpdiensten en fietsers baat hebben bij een zo
comfortabel mogelijke inrichting. Vrachtwagens moeten dusdanige bewegingen
maken die zowel de verkeersveiligheid niet ten goede komen en schade toebrengen
aan de vracht.’ De Dorpsraad en de LTO-noord hebben de handen ineengeslagen en
druk uitgevoerd op het college om maatregelen te nemen. Daarom worden nu vier
punaises aangepakt. Twee punaises worden
verbreed van kant naar kant, met een maximale hoogte van 10 cm. Twee andere
punaises worden aangelegd als de traditionele drempel, met een maximale hoogte
van 8 cm.
Een gemeentelijk woordvoerder
laat weten: ‘Omdat
de gemeente verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft staan en zij haar
bedrijven geen schade wil berokkenen, wordt nu gekeken naar een nieuwe
inrichting van de weg.’ Op de vraag of er sprake is van zwalkend beleid, wordt
geantwoord: ‘Dit is de eerste keer dat dit soort punaises in deze gemeente
worden gebruikt. Een evaluatie hoort bij een project. Ondanks dat diverse
opties besproken zijn, was dit effect (grote overlast voor het
vrachtwagenverkeer en de vervoerde producten, JD) niet te voorzien. De punaises
zijn in samenspraak met inwoners gemaakt. Bedrijven waren ook uitgenodigd om
mee te denken, maar die zijn niet aangesloten bij de besprekingen. Met de
kennis van nu is dat misschien jammer. Wellicht hadden we dan nog extra opties
in overweging kunnen nemen.’
Gemeenteraadslid Harry van Schooten (SVKB)
is uiterst kritisch op de gang van zaken. ‘Er is wel zeker vijf jaar
nagedacht over de inrichting. Maar de Achterweg was nauwelijks opgeleverd, of
het regende klachten van bewoners, de Dorpsraad en de bedrijven. Het
is helaas de harde werkelijkheid. Bij de presentatie van een project over de
duurzaam veilige inrichting van wegen zegde (wethouder, JD) Ton van Velzen op
bedenkingen van de raadsleden toe, dat hij zijn verstand zou gebruiken bij de
keuze voor de toepassing van de verschillende maatregelen. Het verstand groeit
in dit geval met de weken en over de financiële consequenties heb ik het nog
maar even niet. Dat doen wij tezijnertijd wel in de raad. Verrek, dan is ie al
weg!’
Burgerraadslid Kelly Straver van dezelfde partij doet
er nog een schepje bovenop: ‘In de brief aan de bewoners staat, dat de
huidige verkeersbewegingen niet veilig genoeg zijn. Dat zegt niet per
sé iets over het beleid, maar wel over een verkeerde planvorming en
slordige communicatie. Dit is gewoon zonde van de tijd, zonde van de
energie en zonde van het geld wat er ongetwijfeld in moet worden gestoken om de
Achterweg op correcte wijze in te richten.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home