STREEK
– In heel Nederland is geen werknemer zijn baan zeker, maar dit probleem ljikt veel minder te gelden voor
de ambtenaren die werken voor het samenwerkingsverband Holland Rijnland.
Ruim een decade geleden is Holland Rijnland
opgezet, met als belangrijkste doel om een aantal regionale
infrastructuurprojecten op te zetten, zoals de komst van de Rijnlandroute. De
oude doelstellingen zijn grotendeels bereikt, omdat het besluitvormingsproces
zo ver is gevorderd, dat het niet meer mogelijk is om de nieuwe wegen tegen te houden. En daarmee is er een
discussie op gang gekomen over het bestaansrecht van Holland Rijnland.
Dit bestuursorgaan is namelijk niet
democratiisch gekozen, maar iedere maand wordt wel veel belastinggeld
uitgegeven aan de bestuurders die hierbij betrokken zijn en de ambtenaren diie
er voor werken. Waar in het bedrijfsleven overbodig geworden afdeling zonder
mededogen worden opgeheven en de medewerkers naar het UWV gestuurd worden,
blijkt dit in ambtenarenland anders te gaan.
Zo hebben de ambtenaren
van Holland Rijnland een document opgesteld met daarin de vraag aan de
deelnemensde gemeenten om een ´zorgplicht´ aan te gaan. De gemeenten
verplichten zich hiermee om de medewerkers van Holland Rijnland een andere
functie te geven, op het moment dat Holland Rijnland wordt opgeheven. Of, in
ambtelijke termen: ´Wanneer u deze intentie uitspreekt, committeert Lisse zich
aan de afspraak om een uiterste inspanning te doen om de medewerkers van
Holland Rijnland van werk naar werk te begeleiden wanneer hier noodzaak toe
is.´Na onder meer de gemeente Kaag en Braassem is nu ook het college van
burgemeester en wethouders van Lisse
akkoord gegaan met de ´Nieuwe strategische agenda voor Holland
Rijnland´.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home