Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 december 2013

Grote twijfel over succes HOV bussen

LISSE – Iedere dag rijden hele hordes aan bussen leeg rond door de streek. De oplossing voor dit probleem wordt niet gevonden in het drastisch verminderen van het aantal CO2-uitbrakende bussen, maar er moet juist een Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding (HOV) worden aangelegd tussen Noordwijk en Schiphol. En voor deze bussen, moet als het even kan, al het overige verkeer aan de kant. Donderdag 21 november verstrekte Theo Heida, projectleider van de provincie Zuid-Holland voor de HOV verbinding tussen NW en Schiphol, tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur meer informatie.
Heida liet weten: ‘In 2008 werd gesteld dat het openbaar vervoer de reizigersgroei onvoldoende opvangt. Dit komt door onvoldoende betrouwbare lijnen. De bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek moet verbeterd worden. Met de HOV willen we goede verbindingen maken van knooppunten OV, en plekken met elkaar verbinden waar mensen wonen en werken. We zouden ook een soort R-net tussen Nw en Schiuphol willen realiseren. Het gaat om betrouwbaarheid, frequentie, rijtijden en comfort.’
Het HOV-netwerk moet al in 2016 van start gaan. In 2020 wordt de route aangepast, zodat de bussen via een nieuw aan te leggen brug over de Ringvaart dwars door de kernen van Lisse, Sassenheim, Voorhout en Noordwijk kunnen denderen. En als er nog meer woningen worden gebouwd bij Nieuw-Vennep, komt er een extra  HOV-lijn bij tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
Voor Lisse heeft de aanleg van de HOV-verbinding grote gevolgen. Niet alleen komen er, met behoud van de huidige buslijnen, twintig bussen per uur door de straten rijden, ook worden er verkeersmaatregelen genomen. Enkele bochten in de Ruishornlaan worden verruimd, er komt een busstation in de Hyacinthenstraat en er komt een brug speciaal voor de bussen over de Ringvaart. Het is nog lang niet zeker, of het (brom)fietsverkeer hier ook gebruik van mag maken. Auto’s wordt echter verboden om deze extra verkeersroute te gebruiken.
Voor het HOV-net worden bushaltes gebruikt aan de Anna Blamandreef, (eventueel) Uitermeer, Hyacinthenstraat en Vreewijk. In 2020 komen hier nog haltes bij aan de Sportlaan / Fioretti. Ook worden verkeerslichten zo afgesteld, dat het autoverkeer belemmerd wordt, zodat de bussen sneller kunnen doorrijden. Voor meer informatie: www.zuid-holland.nl/r-net.
De politiek blijft twijfels houden over het succes van de HOV-bussen. Immers, zelfs met die bussen duurt het meer dan een uur, voordat je vanuit Noordwijk op Schiphol bent. Met de auto is dit slechts 28 minuten. Bovendien is er het  treinstation Sassenheim, dat Schipholreizigers vanuit de Bollenstreek in korte tijd op de juiste plaats van bestemming brengt. Volgens Heida gaat het echter ‘niet om rijtijdwinsten, maar om betrouwbaarheid’.
Fractievoorzitter Dolf Kistemaker (PvdA) constateerde dan ook: ‘We hebben dit tracé door de strot gedouwd gekregen, omdat de verwachting was dat in de Haarlemmermeer gebouwd zou worden.’ Heida  informeerde, dat de HOV-bussen in eerste instantie vier keer per uur gaan rijden, maar dat dit wordt uitgebreid naar zes keer per uur. Commissielid Cor van Dijk (D66) rekende voor: ‘Deze bussen gaan zes  maal per uur door de Poelpolder. Daarbij komen vier lijnen van lijn 50, dus al tien bussen per uur door de Poelpolder.’ Een toehoorder op de publieke tribune vulde aan: ‘Die bussen gaan beide kanten op, dus zijn het er 20 per uur in totaal’.