LISSE – Iedere dag
rijden hele hordes aan bussen leeg rond door de streek. De oplossing voor dit
probleem wordt niet gevonden in het drastisch verminderen van het aantal
CO2-uitbrakende bussen, maar er moet juist een Hoogwaardig Openbaar
Vervoersverbinding (HOV) worden aangelegd tussen Noordwijk en Schiphol. En voor
deze bussen, moet als het even kan, al het overige verkeer aan de kant. Donderdag
21 november verstrekte Theo Heida, projectleider van de provincie Zuid-Holland
voor de HOV verbinding tussen NW en Schiphol, tijdens de vergadering van de
commissie Ruimte en Infrastructuur meer informatie.
Heida liet weten: ‘In 2008 werd gesteld dat het openbaar
vervoer de reizigersgroei onvoldoende opvangt. Dit komt door onvoldoende
betrouwbare lijnen. De bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek moet
verbeterd worden. Met de HOV willen we goede verbindingen maken van knooppunten
OV, en plekken met elkaar verbinden waar mensen wonen en werken. We zouden ook
een soort R-net tussen Nw en Schiuphol willen realiseren. Het gaat om
betrouwbaarheid, frequentie, rijtijden en comfort.’
Het HOV-netwerk moet al in 2016 van start gaan. In 2020
wordt de route aangepast, zodat de bussen via een nieuw aan te leggen brug over
de Ringvaart dwars door de kernen van Lisse, Sassenheim, Voorhout en Noordwijk
kunnen denderen. En als er nog meer woningen worden gebouwd bij Nieuw-Vennep,
komt er een extra HOV-lijn bij tussen
Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
Voor Lisse heeft de aanleg van de HOV-verbinding grote
gevolgen. Niet alleen komen er, met behoud van de huidige buslijnen, twintig
bussen per uur door de straten rijden, ook worden er verkeersmaatregelen genomen.
Enkele bochten in de Ruishornlaan worden verruimd, er komt een busstation in de
Hyacinthenstraat en er komt een brug speciaal voor de bussen over de Ringvaart.
Het is nog lang niet zeker, of het (brom)fietsverkeer hier ook gebruik van mag
maken. Auto’s wordt echter verboden om deze extra verkeersroute te gebruiken.
Voor het HOV-net worden bushaltes gebruikt aan de Anna
Blamandreef, (eventueel) Uitermeer, Hyacinthenstraat en Vreewijk. In 2020 komen
hier nog haltes bij aan de Sportlaan / Fioretti. Ook worden verkeerslichten zo
afgesteld, dat het autoverkeer belemmerd wordt, zodat de bussen sneller kunnen
doorrijden. Voor meer informatie: www.zuid-holland.nl/r-net.
De politiek blijft twijfels houden over het succes van de
HOV-bussen. Immers, zelfs met die bussen duurt het meer dan een uur, voordat je
vanuit Noordwijk op Schiphol bent. Met de auto is dit slechts 28 minuten.
Bovendien is er het treinstation Sassenheim,
dat Schipholreizigers vanuit de Bollenstreek in korte tijd op de juiste plaats
van bestemming brengt. Volgens Heida gaat het echter ‘niet om rijtijdwinsten,
maar om betrouwbaarheid’.
Fractievoorzitter Dolf Kistemaker (PvdA) constateerde
dan ook: ‘We hebben dit tracé door de strot gedouwd gekregen, omdat de
verwachting was dat in de Haarlemmermeer gebouwd zou worden.’ Heida informeerde, dat de HOV-bussen in eerste
instantie vier keer per uur gaan rijden, maar dat dit wordt uitgebreid naar zes
keer per uur. Commissielid Cor van Dijk (D66) rekende voor: ‘Deze bussen gaan
zes maal per uur door de Poelpolder.
Daarbij komen vier lijnen van lijn 50, dus al tien bussen per uur door de
Poelpolder.’ Een toehoorder op de publieke tribune vulde aan: ‘Die bussen gaan beide
kanten op, dus zijn het er 20 per uur in totaal’.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home