Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 december 2013

Rooversbroekdijk weer op de schop

LISSE – Het deel van de Rooversbroekdijk dat richting Lisse Rond gaat, wordt opnieuw aangepakt. Voor een slordige 260.000 euro wordt dit stuk weg opnieuw ‘verkeersveilig’ ingedeeld, nadat hetzelfde stuk enkele jaren terug al op de schop was gegaan. Maar het eindresultaat was dermate slecht, dat omwonenden en verkeersadviseurs er sterk voor pleitten om in te grijpen. Donderdag 12 december spraken de politici tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur over het nieuwe plan.
De gemeentelijke ambtenaren hadden het nieuwe plan voorbereid. Zo moeten er drie snelheidsremmers komen en moeten de kruispuntenplateau’s iets hoger worden aangepast. Op deze manier zou dit deel van de Rooversbroekdijk qua wegindeling vergelijkbaar zijn met de rest van de Rooversbroekdijk. Maar zowel de ROV (Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland) als de politie hadden hun bedenkingen. De politie adviseerde om de rijbaan te versmallen naar 4,50 meter en dat er twee drempels zouden komen.
Dit advies wordt echter niet opgevolgd, zo liet een ambtenaar weten: ‘4,50 meter is behoorlijk krap; daar kunnen vrachtwagens elkaar gewoon niet passeren. Het is een niet-realistisch voorstel. Dat ontwerp van de politie gaat uit van de maximale verkeersveilige situatie, zonder oog voor de lokale situatie.’ De gemeente blijft bij het oorspronkelijke voorstel: ‘De rijbaan van circa 5,80 meter is nodig om het verkeer met 30 km per uur af te wikkelen. Een versmalling werkt contraproductief; dat zorgt voor verkeersonveiligheid door het verkeer dat er  op rijdt.’
 
Over het algemeen konden de commissieleden zich vinden in dit standpunt, op Valentina Tsjebanova (VVD) na: ‘Wij betalen 260.000 euro voor iets wat weer niet gaat werken. Want zowel de ROV als politie zeggen, dat dit niet werkt.’