OEGSTGEEST – De
komende jaren krijgen de inwoners alleen maar meer last van de
vliegtuiggeluiden. Het aantal vluchtbewegingen mag tot 2020 stijgen naar
510.000 per jaar, terwijl de geluidsoverlast officieel niet meer gemeten, maar
berekend wordt. Maar berekeningen gaan alleen uit van theoretische
omstandigheden en niet van de praktijk van alle dag. Matt Poelmans, CROS
bewonersvertegenwoordige gemeente Oegstgeest, clustervertegenwoordiger Leidse
Regio & Duin- en Bollenstreek, informeerde de politici over de ontwikkelingen
rondom Schiphol.
Poelmans gaf een voorbeeld: ‘In de nacht moeten vliegtuigen
op minimaal 3.000 voet overvliegen en zo min mogelijk lawaai maken. Op 8 juli
vloog er één op 1.300 voet en er was ook een vrachtvliegtuig dat op 200 meter
hoogte overvloog.’ Vaak zijn het KLM-piloten die de overtredingen begaan, aldus
de clustervertegenwoordiger. ‘Dat verraste ons. Maar ze kennen dit gebied beter
en kunnen besluiten om wat sneller te vliegen en in te voegen om te landen.
Maar die vliegwijze veroorzaakt wel extra hinder en dit soort zaken vallen niet
onder de berekeningen van Schiphol.’
Hij liet weten blij te zijn dat de gemeente de
geluidsmeetpunten handhaaft en pleitte ervoor dat in de hele regio een netwerk
aan meetpunten komt, om op die manier de ‘berekeningen’ van Schiphol te
controleren en te corrigeren. Ook waarschuwde Poelmans, dat het besluit over
een tweede Kaagbaan nog vóór 2015 genomen wordt. Nu al heeft het overlegorgaan
SMASH besloten dat die tweede Kaagbaan, waarvan de vliegtuigen dwars over deze
regio trekken, er moet komen. Poelmans is hier fel tegenstander van: ‘We moeten
de tweede Kaagbaan voorkomen! Dat is een absolute eis.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home