JOEP
DERKSEN
OEGSTGEEST
– De gemeente en ondernemers hebben de handen ineen geslagen en gezamenlijk de
‘lokale economische agenda’ opgesteld. Met dit rapport moet de lokale economie
van Oegstgeest beter gestimuleerd worden. Aan het rapport werkten onder meer
mee de winkeliersverenigingen van winkelcentrum Lange Voort (WLV) en
winkelgebied De Kempenaer, het Platform van Ondernemers Oegstgeest (PvOO) en
Dorpslab Oegstgeest. Maandag 3 februari presenteerde wethouder Johanna Haanstra
samen met de vertegenwoordigers van de overige instellingen het resultaat.
‘Het doel van de economische agenda is het bieden van
een aantrekkelijk vestigingsklimaat aan alle ondernemers in Oegstgeest en als
gemeente een belangrijke bijdrage te blijven leveren aan het regionale
vestigingsklimaat’ aldus een gemeentelijk
persbericht. De komende jaren worden prioriteiten gericht op vier onderdelen: ‘Ontmoetingen’,
‘Dienstverlening’, ‘Oegstgeester beleving en evenementen’ en
‘Bedrijventerreinen’.
Tijdens een vierkante tafelconferentie lichtte de wethouder
toe, dat het document een ‘cocreatie’ is. ‘Economie is meer een terrein van
ondernemers dan de gemeente. De economie trekt zich niets aan van
gemeentegrenzen of regiogrenzen.’ Gezocht is naar antwoorden op de vraag hoe
Oegstgeest het beste gepromoot kan worden richting bijvoorbeeld toeristen of
bedrijven die zich ergens willen vestigen. Om die bedrijven te trekken, moet
Oegstgeest dus aan de bel trekken; dorpsmarketing verzorgen, zoals dat zo mooi
heet.
Voor een goed
ondernemersklimaat is het ook
noodzakelijk dat andere zaken vlotjes verlopen. Voor ondernemers wordt het
aantrekkelijker om hun bedrijf in Oegstgeest te vestigen, als hier ook een mooi
woonklimaat is. Maar ook de (kleine) ondernemers kunnen zelf zorgen voor groei,
zo laat WLV-voorzitter Herman Klaver weten. ‘Het internet zorgt voor
50% van de omzet. Winkeliers moeten veel meer met internet omgaan. Bedrijven
moeten zich specialiseren, want er is geen grauw gemiddelde meer.’ Ook komen er
extra activiteiten om klanten te lokken, zoals Taste of Oegstgeest of Kempenaer
on stage. De nieuwe website www.oegstfeest.nl geeft een
overzicht van allerlei activiteiten.
Ook wordt nagedacht over de
komst van een ondernemersfonds. Hierbij moeten ondernemers een extra bijdrage
betalen, bijvoorbeeld als percenage van hun OZB, waarbij dit geld gebruikt kan
worden voor het opzetten van evenementen. Maar dat geld zou ook gebruikt kunnen
worden als bijdrage aan de economische agenda in de Leidse regio. Of de lokale
ondernemers hier trek in hebben, moet het komende jaar nog blijken; de gemeente en
ondernemersverenigingen gaan onderzoeken of er draagvlak is voor zo’n
ondernemersfonds. In Leiden werkt zo’n ondernemersfonds goed, maar in Teylingen
is een dergelijk initiatief gestrand. Terwijl in Lisse een groep ondernemers
zeer ontevreden is over de manier waarop het ondernemersfonds daar werkt.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home