JOEP
DERKSEN
KAAG
EN BRAASSEM – Van heinde en verre waren de inwoners naar de raadszaal gekomen
om zich daar maandag 27 januari te laten informeren over de visie ‘Ruimte en Mobiliteit’ van de Provincie
Zuid-Holland. Erg vrolijk werden de toehoorders er niet van, want duidelijk
werd wel dat de plannen van de provincie wel gunstig zijn voor de grote steden,
maar een bedreiging kunnen vormen voor de kleinere gemeenten.
De doelstellingen van de
provinciale visie zijn onder meer het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en
het beter benutten van de zaken die er al zijn. Het bekende systeem van de rode
contouren gaat op de schop en wordt vervangen door het ‘Bestaand Stads- en
Dorpsgebied’ (BSD). Bij dit BSC krijgen de gemeenten een grote mate van
vrijheid om binnen bestaand bebouwd gebied nieuwe huizen te bouwen. Maar het
wordt heel moeilijk om daarbuiten nog huizen gerealiseerd te krijgen. Volgens
de huidige voorstellen van de provincie heeft dit grote gevolgen voor de
mogelijkheid om kernen als Hoogmade uit te breiden. Maar ook zou dan voor het
ontwikkelingsgebied Braassemerland forse stappen achteruit gezet moeten worden.
Met alle financiële gevolgen van dien.
Er is een mogelijkheid om
toch nog buiten de bebouwde kom te bouwen, maar dan moeten de initiatiefnemers
zorgen voor compensatie in de vorm van ‘investeringen in de kwaliteit van het
landschap’ of door stortingen te doen in een nog op te richten ‘gemeentelijk
kwaliteitsfonds’. Een ambtenaar waarschuwde alvast, dat zo’n compensatie-eis
voor een project als Braassemerland tot gevolg heeft dat dit project
‘onhaalbaar wordt om financieel te verantwoorden’. Gemeenten moeten in de
toekomst met elkaar overleggen en tot een akkoord komen voor
uitbreidingsplannen van woningbouwlocaties, zodat daarna de provincie er een
‘akkoordstempel’ op kan drukken, zo is de provinciale gedachtegang.
Ook komen er beperkingen
voor de detailhandel; gemeenten mogen de detailhandel alleen uitbreiden in de
zogeheten ‘hoofdstructuur’, maar zoiets bestaat niet in Kaag en Braassem;
alleen in de grotere steden. Op de bedrijventerreinen mogen alleen
ondernemingen komen die zich bezig houden met de verkoop van zaken als auto’s,
boten en caravans, maar ook bouwmarkten en tuincentra mogen zich daar vestigen.
Detailhandel wordt niet toegestaan, dus mogen mensen ook niet producten afhalen
op het industrieterrein die via internet verkocht zijn. Wel mogen er van de
provincie meer woningen op bedrijventereinen komen, zolang de overige bedrijven
er geen last van hebben.’ De gemeente gaat voor 18 februari een zienswijze schrijven
op de Visie Ruimte en Mobiliteit van de Provincie Zuid-Holland. Reacties van
inwoners en bedrijven zijn hierbij welkom en kunnen meegenomen worden in de
zienswijze.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home