Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

04 maart 2014

Kosten Drechtbrug twee miljoen euro hoger

JOEP DERKSEN
KAAG EN BRAASSEM – De gemeenteraad kan eigenhandig de verbreding van de N207 tegenhouden. Dit blijkt uit een verslag van een gesprek dat wethouder Antoon Kea had met Provinciaal Gedeputeerde De Bondt. Voornaamste onderwerp van discussie was de doorvaarthoogte van de Drechtbrug. De Provincie wil de nieuwe brug afstellen op 3,15 meter, maar de gemeenteraad is voorstander van het behouden van de huidige hoogte van 3,95 meter.
Deze wens gaat het N207 project zo’n anderhalf tot twee miljoen euro extra kosten, zo liet De Bondt weten, maar dat is niet het probleem van de gemeente. ‘De verantwoordelijkheid hiervoor wordt gelegd bij de provincie en de gemeente neemt deze extra kosten niet voor haar rekening’, aldus het verslag. De Bondt liet weten dat de Provincie zoekt naar ‘alternatieve technische oplossingen, waarbij de huidige doorvaarthoogte behouden blijft’. Maar ook dan komt er een kleine twee miljoen euro aan exra kosten bij en ook de provincie heeft dit geld niet in haar budget. De reden voor de hogere kosten liggen in het feit dat de aan- en afritten hoger moeten worden aangelegd voor de verbinding met een hogere brug.
De gemeenteraad is bevoegd om een doorvaarthoogte te eisen, maar met het vasthouden van de eis over de doorvaarthoogte is de kans op stagnatie van het project N207 groot. Naar verwachting zal de provincie de overeenkomst behorende bij het project dan ook niet ondertekenen.’ De provincie zal daarnaast waarschijnlijk ook gebruik maken van de mogelijkheid om Kaag en Braassem te ‘overrrulen’. Al zegt De Bondt, dat zo’n oplossing ‘niet chique’ zou zijn. De Gedeputeerde komt op 10 maart naar de gemeenteraad om daar de standpunten van de Provincie voor te leggen en eventueel gezamenlijk tot een oplossing te komen.
 
Wethouder Ton van Velzen maakt van zijn hart geen moordkuil over de manier waarop de communicatie tot nu toe verlopen is: ‘Een aantal keren blijkt de provincie niet gesproken te hebben met instanties, ondanks dat het was aangegeven. Het gaat hier onder meer om de heer Kempers, ondernemer van de Scheepswerf (hij heeft grote jachten die onder de brug moeten, red.). De Koepel voor de Watersport zegt dat er op een verkeerd moment is gemeten. Zij zeggen ook dat met hen niet gesproken is.’
Uiteindelijk moet de gemeenteraad een oordeel geven over de instemming met de verbreding van de N207. Van Velzen suggereert: ‘De werkzaamheden zijn onderverdeeld in vijf trajecten. De Drechtbrug is onderdeel van traject vier. De raad zou kunnen zeggen: ‘We laten traject 1 tot en met 3 doorgaan en gaan het nog hebben over traject 4.’
Over de extra kosten voor een ‘verhoogde’ brug: ‘Ik zal als wethouder niet met een voorstel komen om geld in de verhoging van de brug te stoppen. Het is een provinciale weg en een provinciaal project. Halverwege zijn we gaan praten over nieuwe bruggen, maar nooit is over een verlaging gesproken. Dat kwam opeens in het bestemmingsplan. Dit is wat mij betreft een probleem van de provincie en niet van de gemeente. Wij hebben dat geld niet.’