JOEP
DERKSEN
KAAG
EN BRAASSEM – De gemeenteraad kan eigenhandig de verbreding van de N207
tegenhouden. Dit blijkt uit een verslag van een gesprek dat wethouder Antoon
Kea had met Provinciaal Gedeputeerde De Bondt. Voornaamste onderwerp van
discussie was de doorvaarthoogte van de Drechtbrug. De Provincie wil de nieuwe
brug afstellen op 3,15 meter, maar de gemeenteraad is voorstander van het
behouden van de huidige hoogte van 3,95 meter.
Deze wens gaat het N207
project zo’n anderhalf tot twee miljoen euro extra kosten, zo liet De Bondt
weten, maar dat is niet het probleem van de gemeente. ‘De verantwoordelijkheid hiervoor wordt gelegd bij
de provincie en de gemeente neemt deze extra kosten niet voor haar rekening’,
aldus het verslag. De Bondt liet weten dat de Provincie zoekt naar
‘alternatieve technische oplossingen, waarbij de huidige doorvaarthoogte
behouden blijft’. Maar ook dan komt er een kleine twee miljoen euro aan exra
kosten bij en ook de provincie heeft dit geld niet in haar budget. De
reden voor de hogere kosten liggen in het feit dat de aan- en afritten hoger
moeten worden aangelegd voor de verbinding met een hogere brug.
De gemeenteraad is bevoegd om een doorvaarthoogte te eisen, maar met
het vasthouden van de eis over de doorvaarthoogte is de kans op stagnatie van
het project N207 groot. Naar verwachting zal de provincie de overeenkomst
behorende bij het project dan ook niet ondertekenen.’ De provincie zal
daarnaast waarschijnlijk ook gebruik maken van de mogelijkheid om Kaag en
Braassem te ‘overrrulen’. Al zegt De Bondt, dat zo’n oplossing ‘niet chique’
zou zijn. De Gedeputeerde komt op 10 maart naar de gemeenteraad om daar de
standpunten van de Provincie voor te leggen en eventueel gezamenlijk tot een
oplossing te komen.
Wethouder Ton van Velzen
maakt van zijn hart geen moordkuil over de manier waarop de communicatie tot nu
toe verlopen is: ‘Een aantal keren blijkt de provincie niet gesproken te hebben
met instanties, ondanks dat het was aangegeven. Het gaat hier onder meer om de
heer Kempers, ondernemer van de Scheepswerf (hij heeft grote jachten die onder
de brug moeten, red.). De Koepel voor de Watersport zegt dat er op een verkeerd
moment is gemeten. Zij zeggen ook dat met hen niet gesproken is.’
Uiteindelijk moet de
gemeenteraad een oordeel geven over de instemming met de verbreding van de
N207. Van Velzen suggereert: ‘De werkzaamheden zijn onderverdeeld in vijf
trajecten. De Drechtbrug is onderdeel van traject vier. De raad zou kunnen
zeggen: ‘We laten traject 1 tot en met 3 doorgaan en gaan het nog hebben over
traject 4.’
Over de extra kosten voor
een ‘verhoogde’ brug: ‘Ik zal als wethouder niet met een voorstel komen om geld
in de verhoging van de brug te stoppen. Het is een provinciale weg en een
provinciaal project. Halverwege zijn we gaan praten over nieuwe bruggen, maar nooit
is over een verlaging gesproken. Dat kwam opeens in het bestemmingsplan. Dit is
wat mij betreft een probleem van de provincie en niet van de gemeente. Wij
hebben dat geld niet.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home