JOEP
DERKSEN
STREEK
– Hele generaties aan bestuurders hebben een ideaal; Reizigers stimuleren uit
de auto en in de bus stappen. Meer dan een half miljard euro wordt gestoken in
het zogeheten R-Net programma. Met dit openbaar vervoersysteem krijgen de
bussen zoveel mogelijk prioriteit waar het gaat om de doorstroming. Al kan het
ten koste gaan van het overige verkeer. Daarnaast worden de voorzieningen
verbeterd.
Maar voordat het R-Net
daadwerkelijk opereert, moeten we het in deze streek nog doen met verbeteringen
aan het huidige openbaar vervoer. Hiervoor ondertekenden bestuurders van de
gemeenten Noordwijk, Teylingen en Lisse een overeenkomst, waarin ze beloofden
dat delen van het wegennet ‘worden aangepast, zodat bussen straks gemakkelijker
van en naar Schiphol kunnen rijden’. Ook vertegenwoordigers van de
Haarlemmermeer, Holland Rijnland, stadsregio Amsterdam en de provincies Noord-
en Zuid-Holland zetten hun handtekeningen.
De werkzaamheden voor deze
snellere doorstroming van het busverkeer vinden de komende jaren plaats en
zullen in beperkte mate tot oponthoud voor het overige verkeer leiden. Gehoopt
wordt, dat die werkzaamheden eind 2016 afgerond zijn. Namens Gedeputeerde De
Bondt van Zuid-Holland, laat ambtenaar Carla Weber weten: ‘We voeren
doorstroommaatregelen in; de bus zal in eerste instantie niet als R-Net rijden.
Het wordt pas een R-Net als het Noord-Hollandse deel rond is. Dat heeft tijd
nodig, want R-Net stelt hoge eisen aan frequentie en het comfort.’ In de
periode tussen 2016 en minimaal 2020 zullen de bussen van Noordwijk naar
Schiphol tot Lisse snel kunnen doorrijden. Daarna moeten ze hun weg naar
Schiphol voortzetten via een aansluiting op de N207. De Bondt zelf kon vanwege
een hersenschudding niet bij de
ondertekening aanwezig zijn. Wel laat ze weten: ‘Reizigers met het openbaar
vervoer krijgen een soepele en comfortabele verbinding tussen de Duin- en
Bollenstreek en Schiphol Amsterdam. Met een uitstekende aansluiting op de
trein.’
Wethouder Martijn Vroom (CDA Noordwijk) is heel blij met deze
ondertekening. ‘Dit stond wel in mijn top 10 van hoogtepunten als wethouder. De
bereikbaarheid van Noordwijk wordt hiermee gigantisch
verbeterd.’ Als wethouder rijdt u dagelijks op en neer naar Noordwijk. Met de
auto. Heeft de Bollenstreek niet juist behoefte aan een verdubbeling van het
regionale wegennet? Of op z'n minst uitbreiding van het wegennet? Vroom:
‘Met deze overeenkomst komt er inderdaad meer asfalt; juist deze afspraken gaan
uit van het idee dat ook een bus over de weg moet rijden. Dus er komt meer
ruimte, ook voor auto's. Dat is het briljante aan deze afspraken. Bovendien
zijn er nog veel meer afspraken gemaakt, zoals de RijnlandRoute en de alzijdige
ontsluiting van de Beeklaan Noordwijk.’
Maatregelen worden genomen om de bussen voorrang te verlenen op het
overige verkeer. Hierbij wordt gedacht aan het afstellen van stoplichten, zodat
bussen voorrang krijgen en weggedeeltes realiseren, waar alleen de bussen op
mogen rijden. Hierdoor wordt het overige verkeer vertraagd, met uiteindelijk
tonnen extra CO2 die de lucht in gaan. Zorgen die R-Net bussen in feite
dus voor een averechts milieueffect? ‘Nee, alles bij elkaar heeft 'voorrang
geven aan bussen' echt een positief effect op het milieu. En op de files, want
10, 20 mensen in een bus is een hoop minder auto's op de weg. Bovendien is het
niet zo dat auto's alleen maar moeten gaan wachten op de voorbijrazende bus. Er
komen op diverse plekken extra stroken asfalt. Bovendien komt er een hele
nieuwe weg, rondom Voorhout. Het zijn allemaal positieve effecten voor de
OV-reiziger, de automobilist en voor de toerist die naar Noordwijk komt.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home