Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2014

Ondertekening akkoord HOV busverbinding

JOEP DERKSEN
STREEK – Hele generaties aan bestuurders hebben een ideaal; Reizigers stimuleren uit de auto en in de bus stappen. Meer dan een half miljard euro wordt gestoken in het zogeheten R-Net programma. Met dit openbaar vervoersysteem krijgen de bussen zoveel mogelijk prioriteit waar het gaat om de doorstroming. Al kan het ten koste gaan van het overige verkeer. Daarnaast worden de voorzieningen verbeterd.
Maar voordat het R-Net daadwerkelijk opereert, moeten we het in deze streek nog doen met verbeteringen aan het huidige openbaar vervoer. Hiervoor ondertekenden bestuurders van de gemeenten Noordwijk, Teylingen en Lisse een overeenkomst, waarin ze beloofden dat delen van het wegennet ‘worden aangepast, zodat bussen straks gemakkelijker van en naar Schiphol kunnen rijden’. Ook vertegenwoordigers van de Haarlemmermeer, Holland Rijnland, stadsregio Amsterdam en de provincies Noord- en Zuid-Holland zetten hun handtekeningen.
De werkzaamheden voor deze snellere doorstroming van het busverkeer vinden de komende jaren plaats en zullen in beperkte mate tot oponthoud voor het overige verkeer leiden. Gehoopt wordt, dat die werkzaamheden eind 2016 afgerond zijn. Namens Gedeputeerde De Bondt van Zuid-Holland, laat ambtenaar Carla Weber weten: ‘We voeren doorstroommaatregelen in; de bus zal in eerste instantie niet als R-Net rijden. Het wordt pas een R-Net als het Noord-Hollandse deel rond is. Dat heeft tijd nodig, want R-Net stelt hoge eisen aan frequentie en het comfort.’ In de periode tussen 2016 en minimaal 2020 zullen de bussen van Noordwijk naar Schiphol tot Lisse snel kunnen doorrijden. Daarna moeten ze hun weg naar Schiphol voortzetten via een aansluiting op de N207. De Bondt zelf kon vanwege een  hersenschudding niet bij de ondertekening aanwezig zijn. Wel laat ze weten: ‘Reizigers met het openbaar vervoer krijgen een soepele en comfortabele verbinding tussen de Duin- en Bollenstreek en Schiphol Amsterdam. Met een uitstekende aansluiting op de trein.’
Wethouder Martijn Vroom (CDA Noordwijk) is heel blij met deze ondertekening. ‘Dit stond wel in mijn top 10 van hoogtepunten als wethouder. De bereikbaarheid van Noordwijk wordt hiermee gigantisch verbeterd.’ Als wethouder rijdt u dagelijks op en neer naar Noordwijk. Met de auto. Heeft de Bollenstreek niet juist behoefte aan een verdubbeling van het regionale wegennet? Of op z'n minst uitbreiding van het wegennet? Vroom: ‘Met deze overeenkomst komt er inderdaad meer asfalt; juist deze afspraken gaan uit van het idee dat ook een bus over de weg moet rijden. Dus er komt meer ruimte, ook voor auto's. Dat is het briljante aan deze afspraken. Bovendien zijn er nog veel meer afspraken gemaakt, zoals de RijnlandRoute en de alzijdige ontsluiting van de Beeklaan Noordwijk.’
Maatregelen worden genomen om de bussen voorrang te verlenen op het overige verkeer. Hierbij wordt gedacht aan het afstellen van stoplichten, zodat bussen voorrang krijgen en weggedeeltes realiseren, waar alleen de bussen op mogen rijden. Hierdoor wordt het overige verkeer vertraagd, met uiteindelijk tonnen extra CO2 die de lucht in gaan. Zorgen die R-Net bussen in feite dus voor een averechts milieueffect? ‘Nee, alles bij elkaar heeft 'voorrang geven aan bussen' echt een positief effect op het milieu. En op de files, want 10, 20 mensen in een bus is een hoop minder auto's op de weg. Bovendien is het niet zo dat auto's alleen maar moeten gaan wachten op de voorbijrazende bus. Er komen op diverse plekken extra stroken asfalt. Bovendien komt er een hele nieuwe weg, rondom Voorhout. Het zijn allemaal positieve effecten voor de OV-reiziger, de automobilist en voor de toerist die naar Noordwijk komt.’