NOORDWIJK - Ieder jaar houdt De Noordwijkse School een Rekendag en ook
dit keer was het een groot succes. De kinderen van alle groepen namen in
tweetallen deel aan ruim twintig opdrachten verspreid door de hele school. En
door die opdrachten kwamen de leerlingen erachter, dat er meerdere manieren
zijn om tot een rekenkundige oplossing te komen.
De kleutergroepen kregen andere
opdrachten dan de overige leerlingen. De jongsten maakten ruiten van rietjes en
moesten vooraf inschatten hoeveel rietjes ze hiervoor nodig hadden. Daarna
berekenden ze de snelheid van doppen die rond gingen op een waterbaan, om
vervolgens hun eigen hartslag op te meten.
Het thema van de dag was:
grafieken. De basisschoolleerlingen begonnen de dag met het realiseren van een
levend grafiek en beantwoordden populariteitsvragen. Patat blijkt het lekkerst
te zijn bij de jeugd en spruitjes het minst favoriet. K3 en Frans Bauer zijn
niet populair, maar DJ Armin van Buuren juist weer wel. Bij andere onderdelen
berekenden de kinderen via wiskundige formules de oplossingen en konden ze ook
mooie prijzen winnen. Zo waren er maar liefst zeven winnaars bij het raden van
het aantal snoepjes in een pot.
Nills (10) vond de dag ‘leuk,
maar gemakkelijk. Ik ben de beste rekenaar en had geen moeite met dat rekenen.
Het leukste onderdeel vond ik dat ik op een blokje moest staan en geblinddoekt
mijn evenwicht moest bewaren.’ Quinten (8): ‘Vandaag heb ik geleerd dat kleine
dieren een snellere hartslag hebben dan grotere dieren. Dat komt omdat ze
harder moeten werken.’
Liesbeth de Rijke, directeur
van De Noordwijkse School, licht toe: ‘Het
gaat er bij deze opdrachten niet om of ze gemakkelijk of moeilijk zijn, maar om
de kinderen het plezier en variatie van het ontdekken te laten ervaren. En dat
ze beseffen dat je allerlei manieren statistieken kunt maken. Die spelletjes
zijn een middel om daartoe te komen. We gaan ook een grote taalsymbolendag
organiseren, om de kinderen te laten realiseren dat er niet alleen gesproken
taal is, maar bijvoorbeeld ook computertaal, hieroglyfentaal en Chinese
karakters.’
Woensdag 9 april, tussen 11:00 uur en 14:00 uur, heeft
De Noordwijkse School, Hoogwakersbosstraat 14 te Noordwijk, een open dag. Dat
is dé mogelijkheid om meer te weten te komen over het atelieronderwijs, de
‘Groep 9’ voor hoogbegaafde leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 en
natuurlijk het enthousiasme van de kinderen te ervaren, die nu al op De
Noordwijkse School zitten.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home