JOEP
DERKSEN
LISSE
– Beherend apotheker Bisnoe Adhien reageert op de klachten over de lange
wachttijden, die volgens de klanten kunnen oplopen tot één uur. Hij laat weten,
dat dit een tijdelijk fenomeen is, dat veroorzaakt werd door de vakantiepiek en
de nasleep van de fusie van twee apotheken.
‘Ik ervaar ook de langere
wachttijden’, aldus Adhien. ‘Voorheen zat hier apotheek Van der Vliet, waar het
chaotisch was. Daar klaagden mensen ook over lange wachttijden. Deze apotheek
is samengevoegd met de relatief kleinere Lissese Apotheek aan ’t Vierkant. Er
heeft dus een verbouwing en verhuizing plaatsgevonden. Mensen hebben me gezegd:
‘Waarom doe je dat nou? Dat kan nooit beter worden, maar het heeft altijd aan het
management gelegen in de apotheek Van der Vliet.’
Adhien is half maart
aangewezen om de apotheek samen met een collega te leiden en er kwam veel op
hem af. Het personeel van beide apotheken moest beter met elkaar samenwerken,
zorgverzekeraars willen dat zoveel mogelijk de goedkoopste medicijnen gebruikt
worden en ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft allerlei wensen.
‘De visie van de cliënt staat bij mij hoog in het vaandel. Men wil korte en
acceptabele wachttijden en een glimlach aan de balie. Ik heb me in het begin
voornamelijk gefocussed op de verbouwing in deze apotheek.’
Hij schrikt als hij hoort van de klachten dat de wachttijden
op kunnen lopen tot een uur. ‘Je hebt
een wachtbeleving en een werkelijke wachttijd, maar 45 minuten tot een uur vind
ik absoluut onacceptabel. Tijdens de verbouwing was het niet fijn om de
recepten af te halen in de kleine apotheek: die was niet berekend op al die
mensen.In juni zijn we hier naar toe gegaan. En dat was voor het personeel even
wennen, voordat je weet waar alles ligt. We zitten nou in de vakantieperiode,
maar toen inwoners van Lisse niet op vakantie waren, liepen we hier al met een
halve bezetting.’ Dat is geen mismanagement, zo stelt Bisnoe, maar de vakanties
stonden al gepland toen apotheek Van der Vliet begin dit jaar werd overgenomen.
Ook is het de huisregel dat herhaalmedicatie pas na twee dagen opgehaald kan
worden, bij een bestelling die voor 12:00 uur gedaan is. Mensen die ‘kuurtjes, pijnstillers
en spoedmedicatie’ nodig hebben, kunnen echter wel gelijk krijgen wat ze nodig
hebben.
De extreem lange
wachttijden zijn nu voorbij, zo laat Adhien weten, en ook het personeel wordt
klantvriendelijker. ‘De glimlach aan de balie is een verandering van mindset.
Het personeel wat er zat, is er deels nog steeds. Onder de vorige eigenaar was
er veel onvrede en verloop van personeel wat niemand ten goede kwam. De sfeer
is er beter op geworden, maar een fusie, verbouwing en verhuizing is niet niks.
Elke verandering is moeilijk. We zijn bezig met een klantbegeleidingssysteem. Daarmee
gaan we in september controleren hoe lang het duurt vanaf het moment dat iemand
een nummertje trekt tot aan het moment dat die geholpen wordt. Als je merkt dat
de piektijden om 15:00 uur zijn en minder mensen om 10:00 uur, dan kan ik daar
wat mee.’ Vanaf 1 augustus komt er een nieuwe apotheker bij en ook hierdoor
zouden de wachttijden moeten afnemen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home