JOEP DERKSEN
LISSE – De komende
jaren worden kruisingen aangepakt volgens het principe ‘Duurzaam veilig’. Dat
betekent, dat de weggebruikers aan de hand van de weginrichting zien, dat ze
naar een andere verkeerssituatie gaan met een verschillende maximumsnelheid. De
gemeente gaat de weginrichting aanpassen op de snelheden die gereden mogen
worden.
Uitgangspunt
bij Duurzaam veilig is het voorkomen van ernstige ongevallen en het zorgen voor
de zwakste weggebruikers als fietsers en voetgangers, zo laat wethouder Evert
Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) weten. Er zijn al een aantal kruisingen
aangepakt volgens het Duurzaam veilig-principe, maar harde cijfers die aantonen
dat deze de veiligheid in Lisse ook hebben vergroot, zijn er niet. Weliswaar is
het aantal ongevallen in Lisse gedaald van circa 130 in 2008 naar minder dan
tien in 2012, maar dat is niet in hoofdzaak toe te wijzen aan de duurzaam
veilige kruispunten, zo laat de wethouder weten. ‘Het is te kort door de bocht
te stellen dat die lagere ongevallencijfers komen door Duurzaam veilig. Het
heeft ook een beetje te maken met de systematiek van registreren. Hierdoor
worden ongevallen minder snel of anders gemeld.’ De politie wordt sinds een
paar jaar namelijk niet meer automatisch bij een aanrijding geroepen en dus
worden die ook niet geregistreerd.
Landelijk
lijkt Duurzaam veilig wel te werken, dus het gemeentebestuur wil deze methode
in Lisse uitbreiden. Dat betekent niet, dat er allemaal rotondes komen in het
dorp, maar voor het verlagen van de snelheid van de automobilist zouden er ook
drempels aangelegd kunnen worden, informeert Nieuwenhuis. Welke kruispunten als
eerste worden aangepakt, laat het gemeentebestuur afhangen van het aantal
klachten dat over die kruispunten gaan. Notoire klagers hebben pech: ‘Wanneer
er tien klachten over een kruising binnenkomen, kijken we ook of die klachten
van meerdere mensen komen’, aldus de wethouder. Volgens hem is het aanpassen
van de kruisingen geen opmaat om de verkeerssnelheden in het dorp op termijn
overal naar 30 kilometer per uur te brengen.
Voor
het aanpakken van de kruisingen stelt het college voor, om 100.000 euro per
jaar te reserven. De eerste kruisingen die op het wensenlijstje staan, zijn
onder meer de aansluitingen Meeuwenlaan op Ruishornlaan,
Brahmstraat op Ruishornlaan, Nassaustraat en Clausplein, maar bijvoorbeeld ook de
aansluiting Nassaustraat en Blokhuis.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home