Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 oktober 2014

Strijden tegen laagvliegers

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – De vereniging Oegstgeest Zonder Vlieghinder (OZV)  verwelkomde vrijdag 19 september haar honderdste lid. En dit honderdste lid betekent, dat de OZV voortaan een volwaardige gesprekspartner is, waar het gaat om te bepalen wie in deze regio de bewonersvertegenwoordiger wordt in de nieuw op te richten Omgevingsraad Schiphol (ORS).
De spreekwoordelijke champagne gaat daarom open bij bestuursleden Evert Loos (67) en Wil Rozelaar – Bouwman (82). Ooit waren zijn mede-oprichters van het actiegroepplatform ‘Oegstgeest ziet ze vliegen’, maar met de aanstaande oprichting van de ORS besloten ze een volwaardige vereniging te worden. Om op die manier serieus mee te kunnen praten over oplossingen voor het lawaaiige vliegverkeer. Als Kiesman steunt de OZV Mart Poelmans als kandidaat.
Waarom maken twee mensen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, zich zo druk om het vliegverkeer? Rozelaar reageert direct: ‘Het is nodig dat wij voor de mensen opkomen! Die vliegtuigen komen hier om 3 uur ’s nachts over en de kwaliteit van veel woningen is niet voldoende om dat vliegtuiggeluid buiten te houden. Een van onze doelstellingen is dan ook, om te zorgen voor een ruimhartige voorzieningen, zodat iedereen dubbele glazen krijgt in de eigen woning.’
Loos vult aan: ‘We kunnen in de zomer vaak niet buiten zitten vanwege de herrie. Onze prioriteit is, dat Schiphol zorgt voor minder overlast. We komen op voor heel Leiden, Oegstgeest en de  Bollenstreek.  Het gaat niet om het eigenbelang, maar dat we met alle vertegenwoordigers op treden richting Schiphol om evenwichtige oplossingen uit de onderhandelingen te slepen. We willen bereiken dat de vliegtuigen met glijvluchten gaan landen. De Luchtverkeersleiding Nederland werkt niet mee. Zij zeggen dat het niet kan, maar het kan wel degelijk; zeker wanneer het niet al te druk is.’
Ook de hoogte van de vliegtuigen is een doorn in het oog: ‘Sinds de sluiting van vliegveld Valkenburg komen ze op 500 meter hoogte binnen, terwijl dat minimaal 2.000 voet (circa 700 meter, JD) moet zijn.’ Ook moeten er meer geluidsmeetpunten komen van de OZV, ‘maar dan wel onafhankelijke en niet die NOMOS-dingen van Schiphol. Wij willen dat heel de Randstad vol gezet wordt met Geluidsnet-meetapparatuur.’
Het meten  van het vliegtuiglawaai is noodzakelijk volgens de OZV-bestuursleden. ‘Dat moet helpen in de strijd tegen de tweede Kaagbaan. Zo tonen we aan, dat de overlast groot is. Iedere vliegbeweging geeft een piek in het geluidsniveau en als je daar mee te maken krijgt, heb je stress. Volgens Zwitsers onderzoek leidt geluidsoverlast tot 500 doden per jaar. We zoeken een Europees draagvlak. Als heel veel luchthavens ‘s nachts gesloten zijn, helpt het ook om Schiphol ’s nachts te sluiten.’
Ze doen een oproep aan wethouder Jos Roeffen die in de besprekingen het buitengebied rondom Schiphol vertegenwoordigt. ‘Hij moet samen met ons ten strijde trekken tegen Schiphol. In het buitengebied vliegen ze te laag met veel te veel herrie en dat moet minder. De situatie is ernstiger dan iedereen denkt. Je hoorrt niets dan narigheid en mensen worden ziek door de geluidsoverlast en het fijnstof. We willen mensen er bewust van maken dat er nog iets ergers kan komen; de tweede Kaagbaan.’