JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – De
vereniging Oegstgeest Zonder Vlieghinder (OZV)
verwelkomde vrijdag 19 september haar honderdste lid. En dit honderdste
lid betekent, dat de OZV voortaan een volwaardige gesprekspartner is, waar het
gaat om te bepalen wie in deze regio de bewonersvertegenwoordiger wordt in de
nieuw op te richten Omgevingsraad Schiphol (ORS).
De
spreekwoordelijke champagne gaat daarom open bij bestuursleden Evert Loos (67)
en Wil Rozelaar – Bouwman (82). Ooit waren zijn mede-oprichters van het
actiegroepplatform ‘Oegstgeest ziet ze vliegen’, maar met de aanstaande
oprichting van de ORS besloten ze een volwaardige vereniging te worden. Om op
die manier serieus mee te kunnen praten over oplossingen voor het lawaaiige
vliegverkeer. Als Kiesman steunt de OZV Mart Poelmans als kandidaat.
Waarom
maken twee mensen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, zich zo
druk om het vliegverkeer? Rozelaar reageert direct: ‘Het is nodig dat wij voor
de mensen opkomen! Die vliegtuigen komen hier om 3 uur ’s nachts over en de kwaliteit
van veel woningen is niet voldoende om dat vliegtuiggeluid buiten te houden.
Een van onze doelstellingen is dan ook, om te zorgen voor een ruimhartige
voorzieningen, zodat iedereen dubbele glazen krijgt in de eigen woning.’
Loos
vult aan: ‘We kunnen in de zomer vaak niet buiten zitten vanwege de herrie.
Onze prioriteit is, dat Schiphol zorgt voor minder overlast. We komen op voor
heel Leiden, Oegstgeest en de
Bollenstreek. Het gaat niet om
het eigenbelang, maar dat we met alle vertegenwoordigers op treden richting Schiphol
om evenwichtige oplossingen uit de onderhandelingen te slepen. We willen bereiken
dat de vliegtuigen met glijvluchten gaan landen. De Luchtverkeersleiding
Nederland werkt niet mee. Zij zeggen dat het niet kan, maar het kan wel degelijk;
zeker wanneer het niet al te druk is.’
Ook
de hoogte van de vliegtuigen is een doorn in het oog: ‘Sinds de sluiting van
vliegveld Valkenburg komen ze op 500 meter hoogte binnen, terwijl dat minimaal
2.000 voet (circa 700 meter, JD) moet zijn.’ Ook moeten er meer
geluidsmeetpunten komen van de OZV, ‘maar dan wel onafhankelijke en niet die
NOMOS-dingen van Schiphol. Wij willen dat heel de Randstad vol gezet wordt met
Geluidsnet-meetapparatuur.’
Het
meten van het vliegtuiglawaai is
noodzakelijk volgens de OZV-bestuursleden. ‘Dat moet helpen in de strijd tegen
de tweede Kaagbaan. Zo tonen we aan, dat de overlast groot is. Iedere
vliegbeweging geeft een piek in het geluidsniveau en als je daar mee te maken krijgt,
heb je stress. Volgens Zwitsers onderzoek leidt geluidsoverlast tot 500 doden
per jaar. We zoeken een Europees draagvlak. Als heel veel luchthavens ‘s nachts
gesloten zijn, helpt het ook om Schiphol ’s nachts te sluiten.’
Ze
doen een oproep aan wethouder Jos Roeffen die in de besprekingen het buitengebied
rondom Schiphol vertegenwoordigt. ‘Hij moet samen met ons ten strijde trekken
tegen Schiphol. In het buitengebied vliegen ze te laag met veel te veel herrie
en dat moet minder. De situatie is ernstiger dan iedereen denkt. Je hoorrt
niets dan narigheid en mensen worden ziek door de geluidsoverlast en het
fijnstof. We willen mensen er bewust van maken dat er nog iets ergers kan
komen; de tweede Kaagbaan.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home