Bedenkers Ducktypen
ondervragen ervaringsdeskundigen
JOEP DERKSEN
NOORDWIJK - De bedenkers van het ‘Ducktypen’ kwamen naar
De Noordwijkse School om daar te bekijken hoe de leerlingen deze nieuwe vorm
van typeles ervaren. Het goed en snel kunnen typen op laptops en computers zal
voor de kinderen van nu een noodzakelijke vaardigheid zijn. De ouders van 25
kinderen erkenden dit en ze gaven hun kroost op voor deze typeles, die tien
weken duurt.
Wie
vroeger ooit typeles heeft gehad, kent het rijtje uit zijn hoofd: ‘a-s-d-f’
‘j-k-l-;’. Dit zijn de zeven letters en één teken waarop je de vingers laat
rusten bij de start van het tienvingerig tikken. Die basis is er nog altijd;
ook bij het Ducktypen, inclusief de vermaning dat je recht moet zitten tijden
het typen. Maar waar typeles vroeger een oersaaie gruwel was voor velen,
blijken de kinderen er echt van te genieten. Ze krijgen opdrachten van Donald
Duck, Zwarte Magica of De Zware Jongens en leren zo waar alle toetsen zitten.
Uiteindelijk schrijven de kinderen zes ‘Duckstadkranten’ vol met artikelen.’
Tussen de oefeningen door krijgen de deelnemertjes volop complimenten over hun
voortgang.
Sanneke
Jansen is productmanager van het Ducktypen; zij vroeg vrijdag 14 november of de
leerlingen nog verbetertips hadden. Die kwamen er: ‘Maak ook een programma voor
kinderen met dyslexie’ (‘Dat komt er’, aldus Jansen), ‘Zet het
achtergrondgeluid iets zachter als er wat wordt uitgelegd’ en ‘Ik wil niet
alleen één kamer inrichten met mijn Duckse Duiten, maar een heel huis’. Ook de
tip van de verslaggever om nieuwe karakters te introduceren als beloning, zodra
een Duckstadkrant is voltooid, wordt met dank aangenomen.
Jansen
licht toe, dat het Ducktypen in mei online is gegaan en landelijk hebben zich
al 7.000 kinderen aangemeld. ‘Dit is de eerste keer, dat we feedback krijgen
van de jeugd. De kinderen leren het blindtypen met fun. Deze typecursus is
ontwikkeld in samenwerking met typedocenten en didactici. Aan het eind van de
cursus van dertig lesuren kunnen de deelnemers blind typen.’ De 9-jarige
Quinten geniet er van: ‘Ik vind het grappig, want je kunt allerlei dingen
doen.’ En Jiska (10) laat weten, dat ze al aardig opschiet: ‘Ik weet de
basisrij en al bijna de hele bovenste rij.’
Op
het moment dat het tijd is om op te houden, blijkt hoe goed het programma
werkt. Uit het klaslokaal klinkt van alle kanten: ‘Nu al? Mag ik nog dit nog
even afmaken?!’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home