JOEP DERKSEN
LISSE – Een half
uurtje praten met Geertjan Wenneker, lijsttrekker voor de Provinciale
D66-afdeling, leidt al gauw tot een uitwisseling van duurzaamheidsideeën.
Iedere nacht staan talloze kassen hun verlichting deels naar boven te stralen.
Een mooi gezicht vanuit het vliegtuig, maar gigantisch zonde natuurlijk, waar
het gaat om het onbenutte licht, dat niet door de planten en bloemen wordt
opgenomen.
Wenneker
steunt daarom de idee om witte rolluiken danwel doeken te gebruiken, die ’s
nachts worden uitgerold. Zo houd je de warmte in de kassen en ben je
efficiënter in je energieverbruik. Dit soort zaken willen we stimuleren. We
vinden dan ook niet dat er meer kassen bij moeten komen, maar dat er
efficiënter gebruik van de ruimte wordt gemaakt.’
Wat
Wenneker betreft, kan de Rooversbroekdijk geschrapt worden als locatie voor
kassenbouw. ‘Als Provincie hebben we ooit bedacht dat dit nodig was, op verzoek
van de LTO. Maar de tijden zijn veranderd; we hebben niet zoveel hectares
nodig. Het lijkt me handig om een herinventarisatie te maken. Als de vraag
er niet meer is, is het niet nodig om
daar kassen te bouwen. Dan kun je het gebied beter groen laten in zo’n druk gebied
als de Bollenstreek.’
Hij
spreekt zich niet specifiek uit tegen de komst van de Tweede Kaagbaan, ondanks
dat dit kan leiden tot meer geluidsoverlast voor duizenden inwoners van
Zuid-Holland. ‘Ik ben voor de ontwikkeling van Schiphol, maar je kunt je afvragen
of dat de Tweede Kaagbaan moet zijn. Schiphol is een enorme economische stimulans
voor heel Nederland.’ Schiphol uitbreiden in zee is voor Wenneker geen
alternatief. ‘Je moet heel slim omgaan met de ruimte, want nieuwe start- en
landingsbanen aanleggen in zee zorgt voor heel veel investeringen. Dan gaat het
om de aanleg van treinrails of een metronet; levert dat winst op? Daarnaast is
voor de natuur een vliegveld in zee rampzalig. De waterstromen kunnen beinvloed
worden door het eiland en dat kan slecht zijn voor de flora en fauna.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home