JOEP DERKSEN
KAAG EN BRAASSEM –
Vanaf volgend jaar moeten alle basisscholen zelf zorgen voor de financiering
van het onderhoud van hun gebouwen. Hiervoor ontvangen die scholen geld van de
Rijksoverheid. Maar de gemeente blijft verantwoordelijk om ‘in adequate
onderwijshuisvesting te voorzien’. Dat wil zeggen gemeentelijke financiën
worden gebruikt als een school behoefte heeft aan nieuwbouw, uitbreiding en
renovatie van schoolgebouwen.
Aan
wethouder Harry van Schooten is gevraagd, wat het verschil is tussen onderhoud
en renovatie. Hierover moet duidelijkheid zijn, wil de gemeente de komende
jaren niet geconfronteerd worden met allerlei onverwachte claims van de
scholen. Dat risico bestaat, nu de rijksoverheid allerlei taken neerplempt bij
de gemeenten. De wethouder reageerde in eerste instantie: ‘Het is waar dat de
overheid dit neerplempt bij de gemeente. Ik verwacht dat het rijk hier controle
op uitvoert.’
Een ambtelijk medewerker geeft inhoudelijk antwoord op de vraag
over het verschil tussen onderhoud en renovatie: ‘De essentie is dat schoolbesturen
rechtstreeks een lumpsum bedrag van het rijk krijgen, waarvoor zij de
school zelf exploiteren: onderwijskundig en gebouwtechnisch. Daarover leggen
scholen dus geen verantwoording af aan gemeenten. Ook niet (meer) over
onderhoud. De gemeente heeft nog wel de taak om in ‘adequate huisvesting te
voorzien’.
Dus: de gemeente zorgt voor uitbreiding als er meer kinderen zijn,
of voor vernieuwing van een gebouw als dat aantoonbaar is verouderd en er
voldoende onderhoud is gepleegd. Bij vervangende nieuwbouw ‘bouwt de gemeente
zelf’. Bij renovatie, dus (geen onderhoud van bestaande, maar)
gebouwaanpassingen, kan de gemeente in overleg een normbedrag uitkeren (of zelf
opdracht geven tot renovatie). De gemeente beslist – in overleg – of renovatie
of vervanging nodig is. Zolang er geen leerlingengroei is, of het gebouw niet
is verouderd, of gemeenten zelf aansturen op integrale multifunctionele
nieuwbouw, zijn schoolbesturen autonoom verantwoordelijk. Ook voor arbo en
onderhoud en onderwijskundige interne aanpassingen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home