Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 februari 2015

‘Ik wil werken met mensen die altijd vrolijk zijn’

 
JOEP DERKSEN
LISSE – De eerste vrouwelijke centrummanager luistert naar de naam Eva Rusman (24). Zij krijgt de zware taak om de neuzen van alle ondernemers dezelfde kant op te laten wijzen, nieuwe evenementen te helpen realiseren en het dorp als geheel in de regio beter op de kaart te zetten. Rusman vertelt over haar achtergrond, plannen en verwachtingen.
De Hillegomse heeft de studie HBO Toerisme afgerond en daarna een masteropleiding Vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit Tillburg voltooid. ‘Het toerisme en de recreatiebranche spraken me heel erg aan. Ik wil werken met mensen die altijd vrolijk zijn’. Over de reden waarom ze  gesolliciteerd heeft op de functie van centrummanager: ‘Dit is een heel uitdagende en afwisselende baan, waarbij je verschillende mensen ontmoet en belangen afweegt. Ik ben een verbinder en kan coördineren. Voor het promoten van het dorpshart en andere elementen heb ik veel aan  mijn HBO-opleiding.’
Rusman is niet aangesteld om allerlei activiteiten zelf te gaan organiseren. Wel behoudt ze een overzicht van de zaken die  spelen. ‘We helpen als Stichting Lisse Marketing wel mee, mar het is niet de bedoeling dat ik alleen dingen doe. Ik zoek de samenwerking op, want je hebt ondernemers ook nodig om dingen te organiseren.’ Zelf komt Rusman niet uit een ondernemersfamilie, maar ze is zich druk aan het inlezen, onder meer met een boek van Cor Molenaar over de retailindustrie. Diezelfde Molenaar adviseerde ruim een jaar geleden, dat winkeliers waardebonnen moesten geven aan hun klanten, zodat een klant bij een modezaak een gratis kop koffie kon krijgen bij een naastgelegen restaurant. Dat ziet Rusman niet zo zitten, zo laat ze weten. ‘Ieder idee is een idee. Ik weet niet of het met bonnetjes gaat werken. Ik denk eerder aan een digitale vorm, waarbij we winkeliers gaan stimuleren om dit in te voeren.’
Op dit moment is Rusman druk bezig om met iedereen kennis te maken en te zien wat  er allemaal speelt. Ze lacht: ‘Het is een rijdende trein en ik ben halverwege opgestapt. Het duurt nog circa een jaar tot ik alle elementen ken.’ Ook is ze bezig met het verbeteren van de Engelse teksten en de algehele informatie op de website van Kleurrijk Lisse. Over haar plannen om ondernemers met elkaar te verbinden, laat ze zich nog niet uit:  ‘Dat weet ik nog niet zo goed. Ik wil eerst met alle ondernemers kennis maken, uitzoeken hoe alles werkt en wie waar bij hoort.’
Wel zijn er plannen om dit jaar het tulpenlogo voor het ‘Dorpshart Lisse’ officieel te introduceren. Wellicht komen er grote informatiezuilen in het dorp, maar hiervoor is financiële steun nodig van ondernemers en vastgoedeigenaren. Rusman: ‘We zitten nu al te kijken hoe we Sinterklaas en Kerst nog leuker kunnen maken. Dan denken we aan een meerdaags evenement dat voor jong een oud aantrekkelijk is.’ En waar staat Lisse over twee jaar, dankzij de inzet van Rusman? ‘We hopen dat het logo en de naam ‘Dorpshart’ gelanceerd is enn dat de mensen weten dat het hier ‘Dorpshart’ heet.'