JOEP DERKSEN
LISSE – De eerste
vrouwelijke centrummanager luistert naar de naam Eva Rusman (24). Zij krijgt de
zware taak om de neuzen van alle ondernemers dezelfde kant op te laten wijzen,
nieuwe evenementen te helpen realiseren en het dorp als geheel in de regio
beter op de kaart te zetten. Rusman vertelt over haar achtergrond, plannen en
verwachtingen.
De
Hillegomse heeft de studie HBO Toerisme afgerond en daarna een masteropleiding
Vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit Tillburg voltooid. ‘Het toerisme en
de recreatiebranche spraken me heel erg aan. Ik wil werken met mensen die
altijd vrolijk zijn’. Over de reden waarom ze
gesolliciteerd heeft op de functie van centrummanager: ‘Dit is een heel
uitdagende en afwisselende baan, waarbij je verschillende mensen ontmoet en belangen
afweegt. Ik ben een verbinder en kan coördineren. Voor het promoten van het
dorpshart en andere elementen heb ik veel aan
mijn HBO-opleiding.’
Rusman
is niet aangesteld om allerlei activiteiten zelf te gaan organiseren. Wel
behoudt ze een overzicht van de zaken die
spelen. ‘We helpen als Stichting Lisse Marketing wel mee, mar het is
niet de bedoeling dat ik alleen dingen doe. Ik zoek de samenwerking op, want je
hebt ondernemers ook nodig om dingen te organiseren.’ Zelf komt Rusman niet uit
een ondernemersfamilie, maar ze is zich druk aan het inlezen, onder meer met
een boek van Cor Molenaar over de retailindustrie. Diezelfde Molenaar
adviseerde ruim een jaar geleden, dat winkeliers waardebonnen moesten geven aan
hun klanten, zodat een klant bij een modezaak een gratis kop koffie kon krijgen
bij een naastgelegen restaurant. Dat ziet Rusman niet zo zitten, zo laat ze
weten. ‘Ieder idee is een idee. Ik weet niet of het met bonnetjes gaat werken.
Ik denk eerder aan een digitale vorm, waarbij we winkeliers gaan stimuleren om
dit in te voeren.’
Op
dit moment is Rusman druk bezig om met iedereen kennis te maken en te zien
wat er allemaal speelt. Ze lacht: ‘Het
is een rijdende trein en ik ben halverwege opgestapt. Het duurt nog circa een
jaar tot ik alle elementen ken.’ Ook is ze bezig met het verbeteren van de
Engelse teksten en de algehele informatie op de website van Kleurrijk Lisse.
Over haar plannen om ondernemers met elkaar te verbinden, laat ze zich nog niet
uit: ‘Dat weet ik nog niet zo goed. Ik
wil eerst met alle ondernemers kennis maken, uitzoeken hoe alles werkt en wie
waar bij hoort.’
Wel
zijn er plannen om dit jaar het tulpenlogo voor het ‘Dorpshart Lisse’ officieel
te introduceren. Wellicht komen er grote informatiezuilen in het dorp, maar
hiervoor is financiële steun nodig van ondernemers en vastgoedeigenaren. Rusman:
‘We zitten nu al te kijken hoe we Sinterklaas en Kerst nog leuker kunnen maken.
Dan denken we aan een meerdaags evenement dat voor jong een oud aantrekkelijk
is.’ En waar staat Lisse over twee jaar, dankzij de inzet van Rusman? ‘We hopen
dat het logo en de naam ‘Dorpshart’ gelanceerd is enn dat de mensen weten dat
het hier ‘Dorpshart’ heet.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home