OEGSTGEEST – Het
college zit nog in een ontkenningsfase, maar verschillende fractievoorzitters
weten het al zeker: de onderhandelingen over de verkoop van het gemeentehuis
zitten muurvast. Afgelopen week zijn de politici in een geheime bijeenkomst
geïnformeerd over de voortgang van de verkooppogingen, die al twee jaar duren.
En
het schiet niet op, dat is nu wel duidelijk. De gemeente kan het historische
gebouw niet voor de gewenste prijs van
de hand doen; er is geen marktpartij die de vraagprijs wil betalen.
Tegelijkertijd zit het gemeentebestuur met een ander probleem: áls het
gemeentehuis verkocht wordt, waar moeten de ambtenaren dan werken? Voor dit
probleem is nog altijd geen oplossing
gevonden.
Wethouder
Marien den Boer (CDA) laat weten dat de gemeente nog steeds ‘in onderhandeling’
is, maar bevestigt dat na twee jaar nog altijd geen verkoopovereenkomst
gesloten is. Of die er ooit zal komen, daarvoor steekt Den Boer zijn hand niet
in het vuur: ‘Je hoopt dat je er op een goede manier met elkaar uit kunt komen,
maar dat kan ook zomaar anders lopen.’
Voor
fractievoorzitter Eelke van den Ouweelen (Lokaal) is het wel duidelijk: ‘De
gesprekken zijn beëindigd, omdat de opbrengsten voor verkoop te laag liggen. We
zijn twee jaar verder sinds de start van de verkooppogingen en er is niets
gebeurd. Terwijl er wel tienduizenden euro’s uitgegeven zijn aan het
onderhandelingsproces.’
Alle
opties liggen nu weer open, want het
verkopen van het gemeentehuis zorgt voor enorme huisvestingsproblemen voor de
ambtenaren. Er is simpelweg geen geschikte locatie in het dorp om deze
ambtenaren bij elkaar te plaatsen. En bij de politieke partijen is er ook geen
enthousiasme om hen verspreid over Oegstgeest, in bijvoorbeeld de bibliotheek
of speciale portocabins, het werk te laten doen. Tijdens het besloten overleg
is wel gesproken over de mogelijkheid om de bovenste verdieping van het
gemeentehuis te verhuren; zo kunnen de energiekosten betaald worden.
Fractievoorzitter
Eibertjan van Blitterswijk (CDA) laat hier desgevraagd over weten: ‘Het is niet meer mogelijk om de
ambtenaren in het oude gemeentehuis onder te brengen. Het is de vraag
of het verspreiden van ambtenaren op verschillende locaties wel goed uitpakt.
Je moet eerst alternatieven hebben. In het kader van de regionale samenwerking
met andere gemeennten zouden ambtenaren van die gemeenten best een plekje
kunnen krijgen op de bovenverdieping. Deze optie moet eerst goed bekeken
worden.’
Fractievoorzitter
Boris Kocken (D66) verbaast zich er over, dat pas na twee jaar komt vast te
staan, dat er geen alternatieve werklocatie is. ‘De bestuurders hebben traag
gehandeld. Maar als er geen alternatieve locatie is, dan blijven we maar
zitten. Ondanks het feit dat er sprake is van een negatief exploitatieresultaat
vanwege de hoge energiekosten.’ Op verzoek van D66 vindt op donderdag 12
februari een interpellatiedebat plaats. Kocken besluit: ‘Dit is geen
succesnummer. Er is een kwart miljoen euro ingeboekt aan besparingen vanaf het
moment dat het gemeentehuis verkocht wordt. Dat is een fors bedrag. In het
debat willen we te weten komen, hoe het bestuur dit financiële gat gaat
opvangen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home