Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 februari 2015

Zorgen over uitwerking Parallel Boulevard

NOORDWIJK – D66 wil dat bij het maken van de plannen voor de reconstructie van de Parallel Boulevard niet alleen gekeken wordt naar de ‘verkeerskundige aspecten’. Ook naar de kwaliteit van de openbare  ruimte en de manier waarop de mensen deze openbare ruimte beleven, moet goed gekeken worden, zo stelt Dick Gutlich.
Zijn partij wil van wethouder Dennis Salman (LSN) weten: ‘In de ruimtelijke visie “Noordwijk Zeewaardig” zijn wensbeelden voor de herinrichting van de Parallel Boulevard opgenomen. De te bereiken kwaliteit en aantrekkelijkheid van de openbare ruimte is tenminste even belangrijk. Bent u met ons van mening dat de doelstelling in de Integrale Ruimtelijke Visie Noordwijk Zeewaardig om de aantrekkelijkheid en belevingswaarde van het gebied te verhogen dreigt te worden ondergesneeuwd bij de ogenschijnlijk versimpelde discussie over een snelheidsregime van 30 of 50 kilometer per uur?’
D66 ziet liever niet dat het verkeer 50 kilometer per uur mag rijden op de Parallel Boulevard. Dit zou volgens Gutlich ten koste gaan van de ‘aantrekkelijkheid en belevingswaarde van het openbaar gebied voor inwoners en toeristen’. Salman moet de vraag beantwoorden: ‘Bent u bereid om de aspecten kwaliteit en belevingswaarde van het openbaar gebied nadrukkelijk(er) betrekken in de afwegingen omtrent de herinrichting van de Parallelboulevard en andere aansluitende wegen en uw beoordeling op die onderdelen zichtbaar en transparant te maken? Bent u met ons van mening dat een verhoging van de “ontwerpsnelheid” van 30 naar 50 kilometer per uur niet of nauwelijks zal leiden tot een betere of snellere doorstroming van het verkeer gelet op de talrijke (voetgangers)oversteken en wegaansluitingen met afslaand verkeer?’ Het college van burgemeester en wethouders heeft enkele weken de tijd om te reageren.