STREEK – Het is veel
ondernemers een doorn in het oog; ze betalen veel OZB-belasting en moeten diep
in de buidel tasten voor gemeentelijke heffingen als bouwleges. Maar wanneer de
gemeente wat wil aanschaffen, gaat een bedrijf, dat niet uit de Bollenstreek
komt, er vaak met de opdracht vandoor. En dat moet anders, zo pleit René Vos, mede-eigenaar van Horsman & Co en
voorzitter van de TOV.
Hij
laat weten: ‘We doen regelmatig mee aan gemeentelijke aanbestedingen en vaak
vinden deze meervoudig onderhands plaats. Dat is een goede zaak, want op een
openbare aanbesteding kan de hele wereld inschrijven. Bovendien worden er dan
zwaardere eisen gesteld, waardoor alleen zeer grote bedrijven mee kunnen
dingen.’
En dat is niet terecht, zo stelt Vos. ‘Lokale
bedrijven komen dan niet voor gemeentelijke aanbestedingen in aanmerking. Al
mijn mensen wonen en werken hier. Hun kinderen gaan hier naar school. Wij
sponsoren de sportverenigingen en staan met onze voeten midden in de
samenleving van de Duin- en Bollenstreek. Wees er als gemeente trots op, dat je
bedrijven uit deze regio selecteert voor je opdrachten, want zo ondersteun je
ook het lokale bedrijfsleven! Met een beetje creativiteit houd je handel in de
buurt, zonder dat de gemeente tekort komt.’
Hoe lokaal betrokken zijn gemeenten nu
eigenlijk in hun aanbestedingsbeleid? Woordvoerder Anne-Marie van der Bent
(Lisse) laat weten: ‘Aanbesteden bij lokale ondernemers heeft daarbij zeker
onze aandacht. Maar een gemeente kan en mag lokale ondernemers niet
voortrekken. Bij onderhandse aanbestedingen kan de gemeente er wel voor kiezen
om lokale ondernemers uit te nodigen.’
Communicatieadviseur Monique Siegmund (Katwijk): ‘Wij vinden het stimuleren
van lokale en regionale economie/ondernemers belangrijk, we kiezen zoveel
mogelijk voor (een) lokale partij(en), maar voorwaarde is wel dat dit de prijs
/ kwaliteitverhouding niet schaadt.’ Sjaak van der Weijden, teamleider
facilitair beheer Hillegom: ‘Daar waar mogelijk
stimuleren we het lokaal zakendoen. We maken deel uit van de Stichting RIJK,
een inkoopsamenwerking van 17 gemeenten.’
‘De gemeente wil graag
de lokale economie stimuleren’
De gemeente Noordwijkerhout laat via een
communicatieadviseur weten: ‘Op dit moment zijn de Bollenstreekgemeenten (4)
bezig om het lokale/maatschappelijke beleid vorm te geven. Het stimuleren van
het lokale MKB zal hierin zeker worden opgenomen.’ Hierbij is de prijs niet
altijd het belangrijkste uitgangspunt. ‘Per aanbesteding wordt bepaald welk
onderscheidend vermogen leveranciers kunnen bieden waarop de inschrijvingen
worden beoordeeld. Is er geen onderscheidend vermogen te benoemen dan kan de
gemeente overwegen om op laagste prijs de inschrijvingen te beoordelen.’
De Teylingse wethouder Bas Brekelmans laat weten: ‘De gemeente wil graag
de lokale en regionale economie stimuleren door hen zoveel mogelijk kansen te
geven op opdrachten bij enkelvoudig en meervoudig onderhandse aanbesteding.’ Een
lokaal/regionaal voorkeursbeleid heeft Teylingen niet bij Europese
aanbestedingen. ‘De gemeente houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor
het midden- en kleinbedrijf in het oog’, aldus Brekelmans.
Namens Noordwijk laat woordvoerder Eelco Kranenburg
weten: ‘De eerste prioriteit is het winkelen in Noordwijk. De gemeente heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot
enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt. ‘Local
sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de Inkoop.’
Gemeenten
in de Duin- en Bollenstreek én de regio Haarlemmermeer kopen samen diensten en
producten in. Dat doen ze via de Stichting RIJK, dat door de gemeenten is
opgezet. Op die manier wordt de inkoopkracht gebundeld en kunnen dus kortingen
bedongen worden. Ondernemers krijgen de kans om zich in één keer bij een
zeventiental bekend te maken. Met de Stichting RIJK is contact opgenomen om hen
vragen te stellen over de manier van werken. Maar in plaats daarvan wordt
Bollenstreek INTO Business doorverwezen naar Anne-Marie van der Bent, die
spreekt namens de gemeente Lisse als opdrachtgever aan Stichting RIJK.
De
ervaringen van de gemeentes zijn positief, zo laat Van der Bent weten. ‘Door de
inkopers van de verschillende gemeenten meer tot elkaar te brengen en ervaringen
te laten uitwisselen, biedt Stichting RIJK meer kansen om inkopers te laten
specialiseren. Door de inkoopkracht van meerdere gemeenten te bundelen,
verhogen we de professionaliteit, kwaliteit, reduceren we kwetsbaarheid en dit
leidt uiteindelijk tot betere aanbestedingen met als uitkomst een hoogwaardig
product voor de beste prijs.’ Werkt het beginsel “massa is kassa” ook in Lisse als
gemeenten gezamenlijk producten of werk inkopen? ‘Zeker!’
Tot zover de reacties van de gemeenten. Maar als Bollenstreek
INTO Business zijn we juist op zoek naar úw ervaringen met Stichting RIJK. Het
is toch veel gemakkelijker, wanneer een gemeente haar eigen ondernemers
uitnodigt om een aanbesteding te doen. Op die manier komt ook het laagste bod
als winnaar uit de bus. Een stichting die namens zeventien(!) gemeenten
inkoopt, zorgt juist voor een grotere afstand tussen het bedrijfsleven en de
lokale overheid.
Is die
instantie er in feite alleen maar om het de gemeenten gemakkelijker te maken? Helpt
de Stichting RIJK daadwerkelijk het lokale bedrijfsleven of wordt er juist
minder lokaal aanbesteedt, omdat de prijs leidend is? En hoe soepeltjes lopen
de contacten van het bedrijfsleven met de Stichting RIJK? De Stichting RIJK zou
moeten helpen om kosten te besparen, maar vindt u ook dat het dienen van de
belangen van het bedrijfsleven en de inwoners tegelijkertijd prioriteit moet
zijn? Als de Stichting RIJK veel werk van de gemeenten heeft overgenomen, wat
is er dan gebeurd met de ambtenaren die op de inkoopafdeling van de gemeenten
werkzaam waren? INTO Business gaat graag met u als ondernemer in discussie.
Reageren kan via john@intobusiness.nu. Naar
aanleiding van uw ervaringen willen we hier een nieuw artikel over schrijven. Geef daarom bij uw reactie aan of deze
openbaar gemaakt mag worden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home