Horecaplein ’t
Vierkant overklast concurrentie
JOEP DERKSEN
LISSE – Ga maar aan de
kant, horecaplein in Sassenheim en move over De Grent in Noordwijk! Massa’s
bezoekers stromen deze maanden naar Lisse om daar te genieten van het brede
horeca-aanbod op het vernieuwde Vierkant. Dit plein in het centrum van Lisse is
namelijk volledig aangepakt en opgeknapt. En het resultaat mag er wezen; grote,
uitgebreide terrassen, waar ook nog voldoende ruimte is voor passanten.
Overal
in de regio kwijnen horecagelegenheden langzaam weg, wanhopig zoekend naar het
ultieme antwoord op de vraag hoe je meer bezoekers kunt trekken. Dat ei van
Columbus lijkt nu gevonden te zijn in Lisse. Het kostte een paar centen, maar
dan heb je ook wat. De gemeente heeft flink geinvesteerd in de inrichting,
zodat alleen gebruik is gemaakt van kwaliteitsmateriaal. Niet zonder trots laat
wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) dan ook weten: ‘Ik denk dat
omliggende gemeenten en horecabedrijven met een gezonde jaloezie naar het
Vierkant kijken en denken: “Het is wel heel mooi geworden, daar”. We kloppen
ons niet op de borst, maar wij hebben een heel mooi plein gemaakt. Maar het
zijn de ondernemers die het plein eigenlijk pas écht mooi maken.’
Wie
zich op ’t Vierkant begeeft, ziet het meteen. De zomerterrassen zijn net
geinstalleerd en het plein begint onder de zon echt te leven. De stoelen staan
buiten en de parasols zijn opgesteld, waarbij overal op het plein een
interactie is tussen de horeca-ondernemers en hun gasten die genieten van een
lunch, diner of bite, al dan niet aangevuld met een rosé of andere
versnapering.
‘Het
is nu écht mooier geworden dan Sassenheim’
Ook
de HCL (Horeca stichting Lisse) is razend enthousiast. Bastiaan Ronkes somt de
pluspunten op: ‘Er staan geen panden leeg en er is een gevarieerd aanbod van
keukens, maar ook qua prijsstelling. De mensen kunnen kiezen tussen een snelle
hap overdag en uitgebreid dineren. Het Vierkant is aantrekkelijker geworden dan
wat er elders aangeboden wordt in de regio. Het is nu écht mooier geworden dan
bijvoorbeeld Sassenheim.’
Ferry
Schneider is samen met zijn vrouw Cindy eigenaar van Chique en Simpel. Ze zijn
met hun zaak verhuist van Sassenheim naar ’t Vierkant en hebben hoge
verwachtingen voor de komende jaren. Hij stelt: ‘We hopen dat heel veel mensen
zullen komen. We hebben nu een leuk en sfeervol horecaplein, waar je lekker
kunt eten en drinken. Daarnaast hebben we tot eind oktober bij lekker weer
Iedere zondagmiddag weer live muziek.’ Bij Chique en Simpel kunnen mensen
terecht voor de Frans geöriënteerde kaart, maar ook kan er genoten worden van
lekkere hapjes van de barkaart. Schneider geniet dagelijks met volle teugen van
de vele bezoekers: ‘Sassenheim en Noordwijk mogen jaloers zijn. Ik heb acht
jaar een zaak gehad in Sassenheim. Hier is er zoveel meer als daar. Als
ondernemers maken er wat van met z’n allen.’
De
jongste loot aan de horecaboom op ’t Vierkant is brasserie Hemels. Deze zaak is
al gevestigd in Sassenheim, maar de eigenaren John en Ilona van den Wijngaard open hun tweede
vestiging op ’t Vierkant. Het was een eenvoudige keuze, zo laat John weten. ‘Het
plein trekt ons qua gezelligheid en mooie restaurants. Het is in de zomer erg
gezellig en tijdens de Keukenhoftijd komen er veel toeristen. Het was een grote
wens om hier te komen en nu zitten onze
gasten mooi in het zonnetje, met een prachtig terras.’
‘Vierkant
heeft streepje voor’
Hemels
is een aanvulling op de bestaande horeca op ’t Vierkant. Dames en heren tussen
8 en 88 jaar genieten van onder meer de high tea, high wine of een uitgebreid
borrelassortiment. Het past bij de filosofie van Ilona en John: ‘We willen een
gastvriendelijke zaak aanbieden, waar je op een betaalbare manier kan lunchen.’
Wat hen betreft heeft Lisse nu een streepje voor op andere horecapleinen? ‘Er
is zoveel variatie, of je nu een café, ijssalon of exclusief restaurant wilt
bezoeken. Ook de indeling van de terrassen maakt het zo bijzonder; de terrassen
zijn bijna twee keer zo groot als voorheen, terwijl wandelaars en auto’s er nog
tussendoor kunnen. Het is een win-win situatie.’
Al
jaren is A-muze aan ’t Vierkant gevestigd en eigenaar Rene Dikhoff heeft het
plein in de loop der jaren zien groeien naar een horecaplein. ‘Ik verwacht een toename in gezelligheid en
aantrekkelijkheid voor het Vierkant. Wij als ondernemers halen de mensen naar
het plein en houden ze daar. Niet alleen is er het diverse aanbod van horeca,
maar ook enkele unieke specialistische winkeltjes die het plein compleet maken.’
Ook wijst Dikhoff op de prachtige oude panden die rondom het plein staan.
Dikhoff heeft weinig tijd voor het interview, want zakelijke gasten en
toeristen van alle leeftijden staan al weer te wachten om geholpen te worden en
te genieten van een lunch, high tea of diner. Hij neemt lachend afscheid: ‘Waar
vindt je nou zo’n plein als hier in Lisse?!’
Ook
Ton Freriks, eigenaar van De Vier Seizoenen, laat weten dat de ondernemers goed
samenwerken. Hij heeft hoge verwachtingen voor ´t Vierkant voor de komende
jaren: ´We kunnen een slag maken met het toerisme; daar gaan we een slag mee
maken. Niet alleen waar het gaat om de Keukenhofbezoekers, maar ook mensen die
gebruik maken van de fiets- en wandelroutes.´ Hij vervolgt: ´Zeker met prachtig
weer is het beredruk op de terrassen en zit het vol met toeristen uit binnen-
en buitenland, maar ook zakenmensen, lokale inwoners en dagjesmensen.´Voor
Freriks is het duidelijk: ´Het Vierkant is gezellig, mooi en heeft zeker een
streepje voor op de andere horecapleinen in de regio!´
Sterke punten van ’t Vierkant:
-
Gratis parkeren
-
Grote terrassen
-
Breed aanbod van verschillende
horecagelegenheden
-
Genieten van een maaltijd of hap kan zowel
overdag als ’s avonds
-
Muzikale entertainment op de zondagen
-
Volop parkeergelegenheid
-
Gemakkelijk bereikbaar per auto, motor en
openbaar vervoer
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home