Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 april 2015

‘Geef inwoners mogelijkheid voor plaatsen elektrische laadpalen’

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – De VVD wil een openbare bijeenkomst organiseren voor mensen die interesse hebben in het bij hun huis plaatsen van oplaadpalen voor elektrische en hybride auto’s. De partij is niet blij met de lakse houding van het college over het toestaan van die oplaadpalen naast openbare parkeerplekken en daarom neemt gemeenteraadslid Marcus Rolloos (VVD) het roer in eigen hand.
Aan het begin van het interview wil Rolloos één ding duidelijk maken. Zijn streven naar meer laadpalen in de gemeente heeft niets te maken met zijn werk. Hij wil juist meer laadpalen voor elektrische auto’s, zodat het milieu er mee bespaard wordt. ‘We willen het gebruik van elektrische auto’s ook toegankelijk maken voor mensen met normale huizen en niet alleen voor mensen met een eigen oprit.’
Rolloos heeft zelf ook een elektrische auto en bijna dagelijks moet hij die auto met een lange kabel koppelen aan een stopcontact in zijn huis. Die kabel loopt over de stoep; het is geen gezicht en mensen kunnen er nog over struikelen ook. Voor Rolloos is dit een van de redenen om hartstochtlijk te pleiten voor de komst van meer elektrische laadpalen. De gemeentelijke regels staan dit nu nog niet toe, maar dat moet volgens hem zo snel mogelijk veranderen.
Hij stelt: ‘De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft nu al een modelovereenkomst opgestel voor gemeenten om die laadpunten op openbaar terein te plaatsen. Hoe gemakkelijk wil je het hebben?! Inwoners kunnen volgens deze modelovereenkomst een laadpunt bestellen bij de ANWB, waarna de gemeente beoordeelt of die laadpaal op de gewenste plek mag staan. De aanvrager betaalt de kosten voor het plaatsen van het laadpunt, maar de openbare parkeerplek wordt niet zijn privéplek. Iedere bezitter van een elektrische auto of een hybride, mag daar zijn wagen neerzetten, om de accu op te laden.
Hoe gemakkelijk wil je het hebben?, zo stelt Rolloos. Diesel- en benzineauto’s mogen niet meer op die parkeerplekken staan, maar volgens hem zorgen die oplaadplaatsen niet voor een verergering van het parkeerprobleem. ‘Je hebt een keuze om diesel, hybride of elektrisch te rijden. We moeten ons afvragen of we een maatschappij willen, waarbij meer elektrisch rijden mogelijk gemaakt wordt. Als dat zo is, dan horen die oplaadpalen er bij. Het college moet dit oppakken en zeggen dat we dit gaan doen. Maar het is dan niet de bedoeling dat er parkeerplaatsen op kenteken komen; het moeten algemene parkeerplaatsen blijven voor alle elektrische en hybriderijders.’
Rolloos concludeert: ‘Ik wil dat dit jaar nog een regeling voor het plaatsen van elektrische laadpalen gerealiseerd wordt. Dit is niet zo moeilijk. Het college moet hiermee aan de slag gaan, waardoor we ons als gemeente letterlijk op de kaart van de laadpalen kunnen zetten.’
Mensen kunnen zich voor de openbare bijeenkomst aanmelden via: www.oegstgeest.vvd.nl.