JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – De VVD
wil een openbare bijeenkomst organiseren voor mensen die interesse hebben in
het bij hun huis plaatsen van oplaadpalen voor elektrische en hybride auto’s.
De partij is niet blij met de lakse houding van het college over het toestaan
van die oplaadpalen naast openbare parkeerplekken en daarom neemt
gemeenteraadslid Marcus Rolloos (VVD) het roer in eigen hand.
Aan
het begin van het interview wil Rolloos één ding duidelijk maken. Zijn streven
naar meer laadpalen in de gemeente heeft niets te maken met zijn werk. Hij wil
juist meer laadpalen voor elektrische auto’s, zodat het milieu er mee bespaard
wordt. ‘We willen het gebruik van elektrische auto’s ook toegankelijk maken
voor mensen met normale huizen en niet alleen voor mensen met een eigen oprit.’
Rolloos
heeft zelf ook een elektrische auto en bijna dagelijks moet hij die auto met
een lange kabel koppelen aan een stopcontact in zijn huis. Die kabel loopt over
de stoep; het is geen gezicht en mensen kunnen er nog over struikelen ook. Voor
Rolloos is dit een van de redenen om hartstochtlijk te pleiten voor de komst
van meer elektrische laadpalen. De gemeentelijke regels staan dit nu nog niet
toe, maar dat moet volgens hem zo snel mogelijk veranderen.
Hij
stelt: ‘De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft nu al een
modelovereenkomst opgestel voor gemeenten om die laadpunten op openbaar terein
te plaatsen. Hoe gemakkelijk wil je het hebben?! Inwoners kunnen volgens deze
modelovereenkomst een laadpunt bestellen bij de ANWB, waarna de gemeente
beoordeelt of die laadpaal op de gewenste plek mag staan. De aanvrager betaalt
de kosten voor het plaatsen van het laadpunt, maar de openbare parkeerplek
wordt niet zijn privéplek. Iedere bezitter van een elektrische auto of een
hybride, mag daar zijn wagen neerzetten, om de accu op te laden.
Hoe
gemakkelijk wil je het hebben?, zo stelt Rolloos. Diesel- en benzineauto’s
mogen niet meer op die parkeerplekken staan, maar volgens hem zorgen die
oplaadplaatsen niet voor een verergering van het parkeerprobleem. ‘Je hebt een
keuze om diesel, hybride of elektrisch te rijden. We moeten ons afvragen of we
een maatschappij willen, waarbij meer elektrisch rijden mogelijk gemaakt wordt.
Als dat zo is, dan horen die oplaadpalen er bij. Het college moet dit oppakken
en zeggen dat we dit gaan doen. Maar het is dan niet de bedoeling dat er
parkeerplaatsen op kenteken komen; het moeten algemene parkeerplaatsen blijven
voor alle elektrische en hybriderijders.’
Rolloos
concludeert: ‘Ik wil dat dit jaar nog een regeling voor het plaatsen van
elektrische laadpalen gerealiseerd wordt. Dit is niet zo moeilijk. Het college
moet hiermee aan de slag gaan, waardoor we ons als gemeente letterlijk op de
kaart van de laadpalen kunnen zetten.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home