Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 april 2015

Uren brainstormen levert originele ideeën op

‘Indoor strand en raketten op rotondes’
JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – Ruim honderd inwoners bezochten donderdag 2 april ESTEC, waar de allereerste bijeenkomst van de ‘politiek nieuwe stijl’ plaatsvond. Met een betoog van ruim een uur enthousiasmeerde de Vlaamse klinisch psycholoog Herman Konings de aanwezigen om hen te stimuleren met nieuwe ideeën te komen. Ideeën waarmee Noordwijk op weg naar 2030 het pareltje van Nederland – en wellicht Europa – kan worden.
De inwoners hadden gereageerd op een algemene uitnodiging om hun meningen te geven. Helaas was hierdoor het aantal twintigers en dertigers op de vingers van één hand te tellen. De ideeën van de jongere generaties voor de toekomst van Noordwijk hoopt de gemeente te krijgen dankzij een door de Jongerenraad georganiseerde bijeenkomst later dit jaar. Burgemeester Jan Rijpstra liet weten wat de opzet was van ‘Noordwijk op weg naar 2030’: ‘We formeren twee meedenkteams: één team van minder prominente mensen met ideeën en visie en één met experts uit het bedrijfsleven en de overheid. Uiteindelijk moet dit ons een resultaat brengen, waar de gemeenteraad in 2016 ee klap op kan geven. Het Team Noordwijk moet het straks gaan doen. We gaan dus samen aan de slag voor het Noordwijk van nu en het Noordwijk van na morgen.
Konings wees de aanwezigen er op, dat veranderingen in de maatschappij razendsnel gaan, en dat de tijd is gekomen om ‘kathedraal’ (grootser dan groots, JD) te denken. Noordwijk moet niet inzetten op één enkele doelgroep, maar haar aandacht verdelen en alle soorten toeristen ‘soigneren’ (in de watten leggen, JD). Een van de interessante doelgroepen zijn de babyboomers, die ‘hun pensioen en de erfenis van hun kinderen’ gaan uitgeven. ‘En twintigers en dertigers eisen goedkope diensten en producten voor een topkwaliteit’, zo stelde Konings.
De avond ging verder met de ‘werkplaats’, waar de aanwezigen zich verspreidden over tien tafels met thema’s als verkeer, boulevard, wonen en samenleving. In drie rondes van tien minuten deelden de grotendeels 50-plussers hun originele ideeën. Met opmerkelijke resultaten. Niemand kwam bijvoorbeeld met de suggestie om delen van het 13 kilometer lange Noordwijkse strand in te richten voor verschillende doelgroepen. Met bijvoorbeeld een tijdelijke paintballhal voor jongeren en verderop weer schuimfeesten voor jeugd, terwijl honderd meter daarna weer activiteiten voor bijvoorbeeld mensen met een beperking worden georganiseerd.
Neen, de ideeën richtten zich op totaal andere zaken. Zo zou een rotonde in het dorp ingericht moeten worden met raketten – als eerbetoon aan Estec. Maar ook een indoor strand(!) zou welkom zijn, samen met meer openbare toiletgelegenheden. En waarom zou Noordwijk haar aandacht verspillen aan bloemen? Die bloeien toch maar enkele weken per jaar. ‘Bloemen eruit en Space erin’, zo stelde iemand. ‘Laat Estec de vuurtoren adopteren en er iets moois mee doen’, vond een ander. En mogelijk komen toeristen met duizenden tegelijk naar het dorp zodra er een monorail langs de kust als verbinding tussen de kustplaatsen wordt aangelegd, was een vurige hoop van een individu. Het was een boeiende avond. Heel bestuurlijk Noordwijk kijkt nu uit naar de ideeën van de tieners, twintigers en dertigers, die wellicht totaal anders zullen zijn.