Onhandig
Een telefoontje naar
het gemeentehuis om een schademelding te doen van bijvoorbeeld een verkeersbord
of een schuin staande lantaarnpaal is zo gepleegd. Maar het blijkt, dat dit een
grote schokgolf geeft in de ambtelijke organisatie. Bij iedere melding worden
gemiddeld zo’n acht ambtenaren ingezet die besluiten moeten nemen, acties op
moeten zetten en het een en ander weer moeten controleren.
Zo
lopen de kosten voor het controleren van een schademelding door een
toezichthouder al op tot 333,36 euro. Nadat het telefoontje gepleegd is, moet
zo’n toezichthouder de situatie namelijk met eigen ogen bekijken. En dat kost
‘m gemiddeld vier uur, ingaande vanaf het moment dat de schade bekend is tot en
met het overdragen van de schaderapportagen aan de medewerker Verzekeringen van
de gemeente. En omdat voor die toezichthouder een uurtarief van 83,34 euro
staat, lopen de kosten al gauw op.
Dan
zijn nog niet eens de kosten berekend van de medewerker(s) van het
Klantcontactcentrum. Zij registreren de melding, schatten de kosten in en
handelen andere zaken af. En bovendien moet de medewerker Verzekeringen nog met
de schademelding aan de slag. Regelmatig moet er ook aangifte gedaan worden bij
de politie. Hiervoor moet dan weer een kleinschalig onderzoek worden opgezet,
dat gemiddeld 4,5 uur aan extra inzet vergt en nog weer zo’n 750 euro kost.
Kassa!
En
al die kosten moeten uiteindelijk door de inwoners van Kaag en Braassem
opgebracht worden. Als iemand zich meldt of er een persoon opgepakt wordt, die
schade heeft toegebracht aan gemeentelijke eigendommen, dan moet hij/zij wel
een deel van de schade betalen. Vreemd is overigens wel, dat de gemeente dan
neit de kosten doorberekent van het werk van de toezichthouders. Waarom geldt
hier niet het credo: ‘De vernieler betaald!’?
Maar,
nog afgezien hiervan, je zou denken, dat al die ambtelijke inzet effectiever en
efficiënter kan. En dus stukken goedkoper. Waarom is het noodzakelijk voor een
kleine gemeente als Kaag en Braassem dat zoveel mensen zich moeten aanbemoeien
om bijvoorbeeld een scheefgetrapte lantaarnpaal? Bijna iedereen heeft een
mobiel; laat de melder een foto maken van de situatie en doormailen naar de
gemeente. Dan hoeft er geen toezichthouder meer langs te rijden. Met de foto is
ook bewezen, dat er schade is en kan één medewerker een mailtje sturen naar de
organisatie die deze lantaarnpaal kan repareren of vervangen. Een minuutje werk
en het probleem is opgelost!
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home