Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 mei 2015

Column

Onhandig
Een telefoontje naar het gemeentehuis om een schademelding te doen van bijvoorbeeld een verkeersbord of een schuin staande lantaarnpaal is zo gepleegd. Maar het blijkt, dat dit een grote schokgolf geeft in de ambtelijke organisatie. Bij iedere melding worden gemiddeld zo’n acht ambtenaren ingezet die besluiten moeten nemen, acties op moeten zetten en het een en ander weer moeten controleren.
Zo lopen de kosten voor het controleren van een schademelding door een toezichthouder al op tot 333,36 euro. Nadat het telefoontje gepleegd is, moet zo’n toezichthouder de situatie namelijk met eigen ogen bekijken. En dat kost ‘m gemiddeld vier uur, ingaande vanaf het moment dat de schade bekend is tot en met het overdragen van de schaderapportagen aan de medewerker Verzekeringen van de gemeente. En omdat voor die toezichthouder een uurtarief van 83,34 euro staat, lopen de kosten al gauw op.
Dan zijn nog niet eens de kosten berekend van de medewerker(s) van het Klantcontactcentrum. Zij registreren de melding, schatten de kosten in en handelen andere zaken af. En bovendien moet de medewerker Verzekeringen nog met de schademelding aan de slag. Regelmatig moet er ook aangifte gedaan worden bij de politie. Hiervoor moet dan weer een kleinschalig onderzoek worden opgezet, dat gemiddeld 4,5 uur aan extra inzet vergt en nog weer zo’n 750 euro kost. Kassa!
En al die kosten moeten uiteindelijk door de inwoners van Kaag en Braassem opgebracht worden. Als iemand zich meldt of er een persoon opgepakt wordt, die schade heeft toegebracht aan gemeentelijke eigendommen, dan moet hij/zij wel een deel van de schade betalen. Vreemd is overigens wel, dat de gemeente dan neit de kosten doorberekent van het werk van de toezichthouders. Waarom geldt hier niet het credo: ‘De vernieler betaald!’?
Maar, nog afgezien hiervan, je zou denken, dat al die ambtelijke inzet effectiever en efficiënter kan. En dus stukken goedkoper. Waarom is het noodzakelijk voor een kleine gemeente als Kaag en Braassem dat zoveel mensen zich moeten aanbemoeien om bijvoorbeeld een scheefgetrapte lantaarnpaal? Bijna iedereen heeft een mobiel; laat de melder een foto maken van de situatie en doormailen naar de gemeente. Dan hoeft er geen toezichthouder meer langs te rijden. Met de foto is ook bewezen, dat er schade is en kan één medewerker een mailtje sturen naar de organisatie die deze lantaarnpaal kan repareren of vervangen. Een minuutje werk en het probleem is opgelost!
Joep Derksen