JOEP DERKSEN
HILLEGOM – De
dienstverlening door de gemeente zit redelijk goed in elkaar. Wel blijken er verbeteringen
mogelijk te zijn, naar aanleiding van enkele dienstverleningsonderzoeken, die
donderdag 4 juni gepresenteerd werden.
De
gemeenteambtenaren hebben het maar druk met de inwoners. Zo bezoeken per maand
5.500 mensen de gemeentelijke website en krijgen de ambtenaren 1.500 telefoontjes
te verwerken. Maar liefst 1/3de van de mensen die belt, heeft
volgens een van de onderzoeken ‘het gevoel dat ze moeten terugbellen’. In 2%
van de gevallen gaat er iets mis bij het doorverbinden naar de juiste
ambtenaar:d de verbinding wordt dan verbroken. Per maand melden zich 1.850
bezoekers aan de gemeentebalie. Van die baliebezoekers wordt 94% binnen tien
minuten geholpen.
Wanneer mensen een klacht
of bezwaar hebben, wordt dat negen van de tien keer opgelost, zonder dat er een
hele gerechtelijke procedure op volgt. Dat komt door een ander beleid van de
gemeente. Tot voor kort was het de gewoonte om op ieder bezwaar schriftelijk
(en formeel) te reageren. Nu wordt een bezwaarmaker uitgenodigd voor een
gesprek, waarbij beide partijen elkaars standpunten kunnen uitwisselen.
Hierdoor is het aantal bezwaarschriften dat daadwerkelijk een formele
afhandeling krijgt dramatisch gedaald.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home