JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – Wanneer
fietsers voorrang krijgen op rotondes, gebeuren er meer ongelukken. Deze
mededeling deed verkeersexpert Linda van Ruiten op donderdag 18 juni tijdens
een politieke vergadering. Ook maakte ze bekend, dat er in Noordwijk geen
zogeheten black spots zijn. ‘Er is geen sprake van objectieve onveiligheid,
alleen van subjectieve onveiligheid.’
De
verkeersveiligheid is namelijk enorm gestegen de afgelopen tientallen jaren.
Niet alleen in Noordwijk, maar in heel Nederland. De gemeenteraad wil, dat er
in 2020 nul verkeersdoden vallen in het verkeer. Daarom worden veel wegen
ingericht volgens het ‘Duurzaam veilig’ uitgangspunt. Zo mogen er geen dikke
bomen langs de kant van de weg staan, maar paaltjes die afknappen als je er
tegen aan rijdt.
Op
wegen waar vrij liggende fiets- en wandelpaden naast liggen, mag 50 kilometer
per uur gereden worden. Een voorbeeld hiervan is de Beeklaan. Ook de
Parallelboulevard moet volgens Van Ruiten een maximumsnelheid van 50 kilometer
per uur behouden. ‘Met 8.000 motorvoertuigen per dag is (een maximumsnelheid
van, JD) 30 km zeker niet beter. Dan moet je voor 50 km gaan.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home