OEGSTGEEST – De
gemeentelijke griffie kan het werk niet meer aan. Daarom moet de
griffie vernieuwd worden, zo vinden de politici. En een eerste stap
moet zijn, dat de griffie meer moet gaan doen met de sociale media,
zo oordeelt fractievoorzitter Tim van Tongeren (PrO).
Maar Marlene Simoons
(D66) liet namens de werkgeverscommissie weten, dat het iets
ingewikkelder ligt. 'Er zijn wat spanningsvelden in de werkzaamheden
van de griffie. Zowel de griffie als de raad heeft er last van. Dat
kan verbeteren door het uitbreiden van de griffie, een andere
taakverdeling of juist minder taken toe te wijzen aan de griffie.'
Hierop stelde commissielid Vos (D66), dat de griffie eerst haar
'basisfuncties' op orde moet hebben, voordat nieuwe taken als 'de
sociale media' worden opgepakt.
De gemeente werkt met het
zogeheten 'Decos' ict-systeem en dat blijkt voor enorme vertragingen
en verstoringen in het griffiewerk te zorgen, zo liet raadsgriffier
Fred Kromhout weten. 'Automatisering is niet automatisch een
verbetering of vermindering van de werkdruk. Mijn takenpakket is
behoorlijk vervuild geraakt om lager geschoold werk te doen. Schakel
iemand anders hier voor in, zodat wij ons kunnen richten op de taken
waar we voor zijn. Er wordt met het Decos-systeem gewerkt aan
verbetering, maar dat gaat langzaam.' Zo kan de gemeente bij
technische problemen niet iemand bellen om dat op te lossen, maar
worden de ambtenaren doorverwezen naar een 'servicepunt'. Kromhout:
'Dat systeem kost heel veel tijd. Je kunt niet meer snel iets
regelen.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home