Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 november 2015

'Een goed glas wijn met een lekkere sigaar er bij'

Hij is een 'self made man'. Moest niets hebben van studeren en werkte zich op tot directeur bij Copex Road Cargo. Maar tegenwoordig kennen de meeste mensen hem van allerlei andere activiteiten. Hij is centrummanager, voorzitter van het Hillegom Muziekfeest en lid van het Platform Hillegom Marketing. Maar wie is Klaas Slootweg (67) nu écht?

Een geboren Lisser die Hillegom promoot; hoe zit dat? Slootweg lacht: 'Inderdaad ben ik in 1965 zakelijk geëmigreerd naar Hillegom én ik ben 45 jaar geleden met een Hillegomse getrouwd. Ik werd indertijd gevraagd voor de Rotary, maar dat paste totaal niet bij mij. Wel raakte ik betrokken bij Hillegom Actief, dat begin deze eeuw fuseerde met de Ondernemersvereniging Hillegom in 'Initiatiefrijk Hillegom'. Met veel plezier was ik voorzitter van de afdeling Evenementen en ben het Smartlappenfestival begonnen. Tegenwoordig gaat dit door het leven als 'Hillegoms Muziekfeest', dat jaarlijks 4.000 bezoekers trekt.'

Hij vervolgt: 'Ze noemen me nu centrummanager, maar wat valt er nu te managen aan het centrum? Ik ben meer spin in het web tussen ondernemers en gemeente. Ik vind mezelf wel geschikt voor de functie gezien mijn grote netwerk en er moet iemand zijn die de kar trekt.' Hebt u een fijne jeugd gehad? 'Toen ik 14 was, overleed mijn moeder op jonge leeftijd. Mijn vader was veel weg; hij had het erg druk. We hadden een huishoudster in huis, maar dat boterde niet met mij en mijn broers en zusters. Ik vond de sfeer thuis niet zo erg fijn. We waren geen homogeen gezin en als kinderen zijn we vrij vroeg het huis uit gegaan.'

 'Ik ontvluchtte mijn huis door te gaan werken' 

 'Sinds die tijd zijn de contacten verwaterd, al bellen we elkaar nog wel met de verjaardagen.' Slootweg neemt een slok van zijn koffie. 'Eigenlijk ontvluchtte ik het huis door te gaan werken. Ik zat daar tussen collega's, waar geen sprake was van stress of onderhuidse spanning. Ik heb in die jaren veel overgewerkt.'

 Wat is voor Slootweg het geheim van goed ondernemen? 'Toen ik op jonge leeftijd besloot om niet te gaan studeren, maar ging werken, werd van me gezegd dat er van mij niets terecht zou komen. Dat moet je tegen mij niet zeggen, want dan ga ik er extra hard tegenaan. Achteraf gezien is het waarschijnlijk goed geweest, dat ik dit kreeg te horen. Het heeft me wel gestimuleerd in mijn werk.' 

Hebt u nog tijd voor ontspanning? 'TV kijken of op vakantie gaan vind ik zonde van mijn tijd. Ik ben niet het type om in huis te zitten en de hele dag tegen mijn vrouw aan te kijken. Ik vond van mezelf dat ik meer moet sporten; daarom heb ik me aangemeld bij een sportschool. Maar vanochtend had ik gelukkig een afspraak, zodat ik daar niet naar toe moest. Wat voor mij ontspanning is? Lekker op een terrasje zitten, met een goed glas wijn en af en toe een heerlijk sigaartje er bij.'