Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 november 2015

Wereldverbeteraar zorgt voor woongenot

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – Woningstichting Meer Wonen is de corporatie die op 30 juni 2015 is ontstaan uit de fusie tussen Alkemade Wonen en Woningstichting Buitenlust. Aan het hoofd staat directeur-bestuurder Peter Hoogvliet. Deze man is samen met zijn medewerkers verantwoordelijk voor het huidige en toekomstige woongenot van tienduizenden mensen. Het is dus hoog tijd voor een kennismaking; wie is Peter Hoogvliet nu eigenlijk?

Eigenlijk is Hoogvliet een wereldverbeteraar. Nadat hij de studie Planologie had gestudeerd, was het zijn grootste wens om in de Derde Wereld te werken. Maar door de toenmalige economische omstandigheden zat er niet meer in dan een stage en wat vrijwilligerswerk in die richting. Zijn eerste échte baan was bij een woningcorporatie in Amsterdam. 'Zo kon ik de wereld toch een klein beetje beter maken. Want de maatschappelijke doelstelling van een woningbouwcorporatie is het mooiste wat er is. We zorgen er voor dat de woningen goed zijn en dat mensen zich prettig voelen in hun wijk en met hun buren. Daar kunnen wij een bescheiden bijdrage aan leveren.'

In 1998 kreeg Hoogvliet een baan bij Vestia. Dat had een bepalende invloed op de manier waarop hij tegen zaken aankeek op het woningbouwgebied. 'Ik heb er met veel plezier gewerkt, net als 1.200 andere mensen die zich met hart en ziel voor dit bedrijf inzetten. Het klopt, dat er mensen zijn geweest in één hoekje van dat bedrijf die er een puinhoop van hebben gemaakt. Maar Eric Staal en Marcel de Vries waren niet Vestia. Vestia had twaalf woningbouwbedrijven. Ik was directeur van één er van. Het geld om projecten te bouwen werd collectief geregeld. Dat geld waar het op stuk gelopen is, werd op een andere plek geregeld. Dat viel onder de verantwoordelijkheid van Eric Staal.'

Ontslag volgde. 'Ik ben toen wel door een dal heen gegaan. Ook omdat ik te horen kreeg dat ik weg moest door alle ellende. Dat ontslag was het gevolg van de reorganisatie en dat gaat dan 'in goed overleg', zoals het heet. Maar het was niet mijn keuze. Het heeft ontzettend veel pijn gedaan. De club waar ik trots op was, bestond van het ene op het andere moment niet meer. Problemen kwamen bovendrijven en van het een op het andere moment viel alles uit elkaar.'

Praten, praten en praten; dat heeft Hoogvliet door deze periode geholpen. 'Het is niet weg, gaat nooit weg en zal altijd pijnlijk blijven. Maar ik heb het een plekje kunnen geven.' Na een tijdje kon Hoogvliet werk vinden bij een vastgoedbedrijf. Het was fijn voor hem om actief te zijn, maar toen hij een advertentie las in de krant om te reageren op een functie als directeur-bestuurder bij de toekomstige fusie-organisatie Meer Wonen, besloot Hoogvliet zijn hart te volgen. 'Ik had nog nooit van Alkemade Wonen en Buitenlust gehoord en was er nog nooit geweest. Er waren 65 sollicitanten e nik werd gevraagd om het te gaan doen.'


Één ding staat voor Hoogvliet vast: hij zal er persoonlijk voor zorgen dat er geen Vestia-toestanden gebeuren in en met Meer Wonen. 'De Vestia-geschiedenis heeft mij voor deze plek extra motivatie gegeven. De dingen die daar fout zijn gegaan, zullen hier nooit gebeuren. We gaan niet groter worden dan onszelf. We blijven een bescheiden, nuchtere en sociale woningcorporatie.' Bij Meer Wonen worden bestuurders afgerekend op hun prestaties, maar krijgen ze geen bonussen. 'Ik ben het daar helemaal mee eens', aldus Hoogvliet. 'Ik moet gewoon mijn werk goed doen.'