JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – De
Parallel Boulevard blijft ook na de reconstructie
hoogstwaarschijnlijk een 50-kilometer weg. Wel verdwijnen er 90
parkeerplaatsen langs de Parallel Boulevard en de omliggende wegen.
Tegelijkertijd kost de uitvoering van het plan de inwoners 3,9
miljoen euro. De politiek besprak dit onderwerp op donderdag 3
december.
Op 19 november kwamen
ruim honderd inwoners naar een informatieavond en 60% van deze mensen
gaf er de voorkeur aan om de maximumsnelheid op 50 kilometer te
houden. Maar ook was er de wens voor het behoud van de brede
trottoirs en de parkeermogelijkheden. Naar aanleiding van deze
wensenlijst is er een derde 'reconstructie-ontwerp' gemaakt, waarbij
het verlies aan parkeerplaatsen verderop in het dorp gecompenseerd
moet worden.
De Noordwijkse economie
draait grotendeels op inkomsten uit het toerisme en kentekenonderzoek
toont aan, dat bijna alle parkeerplekken gebruikt worden door mensen
van buitenaf. De inwoners zelf parkeren hun geliefde vierwieler bij
voorkeur zo dicht mogelijk bij hun eigen huis. De Parallel Boulevard
kan niet als 30 km gebied worden ingericht; daarvoor rijden er teveel
auto's (8.000) e nbussen (282) per dag over deze weg. Wel krijgen
wandelaars de mogelijkheid om hun leven te redden voor een
aanstormende bus door op een 'middeneiland' het vege lijf te redden,
als ze niet snel genoeg oversteken.
Op vijf plekken komen er
'verbindingen' tussen de Parallel Boulevard en de KW Boulevard. De
T-splitsing bij het Vuurtorenplein wordt een rotonde. Vanuit de
openbaar vervoersector was de wens geuit om geen rotonde aan te
leggen, vanwege het 'comfort in de bus'. Liever zouden er
verkeerslichten moeten komen, die voorrang geven aan de bussen. Maar
het college heeft hierbij een dapper standpunt genomen, wat het
college van Teylingen niet aandurfde. 'Er komt een rotonde, want bij
voorrangskruisingen komen opstoppingen en bij rotondes niet.' Voor
het groene aangezicht komen er her en der olijfwilgen, die de zoute
zeelucht goed zouden moeten kunnen doorstaan.
Van de parkeerplaatsen
verdwijnen er zo'n 90 stuks. Nu zijn er langs de Parallel Boulevard
89 parkeerplaatsen en in de nieuwe variant blijven hier slechts 73
parkeerplaatsen van over. Bij de Rudolf Tappenbergweg waren vroeger
35 parkeerplaatsen, maar nu zijn hier geen parkeerplekken meer. Bij
het Palaceplein zij op dit moment nog 125 parkeerplaatsen, maar
daarvan verdwijnen ook nog eens 40 parkeerplaatsen. De aanpak van de
Parallel Boulevard wordt in twee delen gedaan, waarbij de
toeristische periode zoveel mogelijk ontweken wordt. Wethouder Dennis
Salman gaf de tijdsperiode aan: 'Fase 1 is van september 2017 tot
juni 2018 en fase 2 vindt plaats tussen september 2018 en juni 2019.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home