Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 december 2015

Miljoenen investeren voor minder parkeerplaatsen

JOEP DERKSEN

NOORDWIJK – De Parallel Boulevard blijft ook na de reconstructie hoogstwaarschijnlijk een 50-kilometer weg. Wel verdwijnen er 90 parkeerplaatsen langs de Parallel Boulevard en de omliggende wegen. Tegelijkertijd kost de uitvoering van het plan de inwoners 3,9 miljoen euro. De politiek besprak dit onderwerp op donderdag 3 december.

Op 19 november kwamen ruim honderd inwoners naar een informatieavond en 60% van deze mensen gaf er de voorkeur aan om de maximumsnelheid op 50 kilometer te houden. Maar ook was er de wens voor het behoud van de brede trottoirs en de parkeermogelijkheden. Naar aanleiding van deze wensenlijst is er een derde 'reconstructie-ontwerp' gemaakt, waarbij het verlies aan parkeerplaatsen verderop in het dorp gecompenseerd moet worden.

De Noordwijkse economie draait grotendeels op inkomsten uit het toerisme en kentekenonderzoek toont aan, dat bijna alle parkeerplekken gebruikt worden door mensen van buitenaf. De inwoners zelf parkeren hun geliefde vierwieler bij voorkeur zo dicht mogelijk bij hun eigen huis. De Parallel Boulevard kan niet als 30 km gebied worden ingericht; daarvoor rijden er teveel auto's (8.000) e nbussen (282) per dag over deze weg. Wel krijgen wandelaars de mogelijkheid om hun leven te redden voor een aanstormende bus door op een 'middeneiland' het vege lijf te redden, als ze niet snel genoeg oversteken.

Op vijf plekken komen er 'verbindingen' tussen de Parallel Boulevard en de KW Boulevard. De T-splitsing bij het Vuurtorenplein wordt een rotonde. Vanuit de openbaar vervoersector was de wens geuit om geen rotonde aan te leggen, vanwege het 'comfort in de bus'. Liever zouden er verkeerslichten moeten komen, die voorrang geven aan de bussen. Maar het college heeft hierbij een dapper standpunt genomen, wat het college van Teylingen niet aandurfde. 'Er komt een rotonde, want bij voorrangskruisingen komen opstoppingen en bij rotondes niet.' Voor het groene aangezicht komen er her en der olijfwilgen, die de zoute zeelucht goed zouden moeten kunnen doorstaan.


Van de parkeerplaatsen verdwijnen er zo'n 90 stuks. Nu zijn er langs de Parallel Boulevard 89 parkeerplaatsen en in de nieuwe variant blijven hier slechts 73 parkeerplaatsen van over. Bij de Rudolf Tappenbergweg waren vroeger 35 parkeerplaatsen, maar nu zijn hier geen parkeerplekken meer. Bij het Palaceplein zij op dit moment nog 125 parkeerplaatsen, maar daarvan verdwijnen ook nog eens 40 parkeerplaatsen. De aanpak van de Parallel Boulevard wordt in twee delen gedaan, waarbij de toeristische periode zoveel mogelijk ontweken wordt. Wethouder Dennis Salman gaf de tijdsperiode aan: 'Fase 1 is van september 2017 tot juni 2018 en fase 2 vindt plaats tussen september 2018 en juni 2019.'