Door Joep Derksen
LISSE – Het aantal
klachten over geluidsoverlast door passerende vliegtuigen is in het
laatste kwartaal van vorig jaar geëxplodeerd. In de eerste negen
maanden waren er slechts 28 klachten, maar in de laatste drie maanden
waren er maar liefst 2.205 overlastmeldingen.
Al deze klachten werden
ingediend door 76 klagers. Maar twee mensen spanden écht de kroon.
Samen dienden zij in 90 dagen tijd meer dan 2.000 klachten in.
Hiermee heeft Lisse formeel het meeste aantal meldingen gedaan over
stijgend en landend vliegverkeer op de Kaagbaan. Alleen Hoofddorp had
meer klachten (3.543). Maar de moeite van die twee inwoners lijkt
tevergeefs, want het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) laat de
veelmeldingen (meer dan 500 meldingen per persoon per jaar) geen
onderdeel uitmaken van de analyses.
Veelmelders
De twee veelmelders
dienden dus iedere dag meer dan 11 klachten in. Dat gebeurt
tegenwoordig niet meer via een computersysteem, zo laat Sandro
Broeke, BAS-manager, weten. Zijn organisatie heeft namelijk een
computerprogramma, dat er voor zorgt dat meldingen alleen nog maar
via door de mensen zelf gedaan kan worden. Toch is het aantal
veelmelders vorig jaar met 30% gestegen, aldus Broeke. De grootste
veelmelder presteerde het om meer dan 40.000 klachten in te dienen.
Toch is het aantal
melders in Lisse wel gestegen, zo beaamt Broeke. 'Dat verklaren we
voor een deel door de sluiting van de nachtnaderingsroute van de
Polderbaan. Bewoners in Lisse hebben daar zeker meer hinder van. De
Luchtverkeersleiding Nederland heeft deze route vanwege
veiligheidsoverwegingen gesloten. Ik twijfel niet aan die reden. Ik
ga er van uit dat zij daar integer in handelen. Zij hebben toegezegd
een onderzoek te zullen doen om te kijken of de nachtnaderingsroute
geopend kan worden. Ook wordt een alternatieve route bekeken, zodat
niet al het vliegverkeer over één route gaat, waar Lisse ook
onderdeel van maakt. Dat gaat wel iets langer duren dan in eerste
aanleg was toegezegd; zeker nog een jaar of langer.'
Informatieavond
De Kaagbaan is samen met
de Polderbaan de meest gebruikte start- en landingsbaan voor het
vliegverkeer. Waar het de ene inwoner niet kan boeien hoeveel
vliegtuigen er over het dorp vliegen, ligt de ander er 's nachts
wakker van. De gemeente organiseert op 22 maart een informatieavond
over vliegtuiglawaai. De aanwezigen krijgen informatie over
vliegpatronen en meetgegevens. Ed Roling van de bewonersgroep
'Vlieglawaai Lisse' wijdt uit over laagvliegende vliegtuigen en het
vliegverkeer dat afwijkt van de vliegroutes. Wellicht worden dan ook de cijfers bekend van de twee verschillende
meetinstrumenten Sensornet en Nomos. Zo moet duidelijk worden of het
meetapparaat van Schiphol (Nomos) dezelfde geluidswaarden opneemt als
het instrument van Sensornet.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home