JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Een lyrisch rapport
van het dorpslab over de invoering van dorpsmarketing moet de
raadsleden overtuigen van het nut er van. Kritische geluiden die te
horen waren op de informatiebijeenkomst in Corpus, bijvoorbeeld over
de garantie dat genoeg ondernemers hier op vrijwillige basis aan mee
willen betalen, zijn niet terug te vinden in het rapport. Ook
wethouder Wendelien Tönjann (VVD) ziet de dorpsmarketing zo snel
mogelijk komen en wil hierbij de omliggende gemeenten slimmer af
zijn.
Tönjann pleitte vorige week vurig voor
de komst van de dorpsmarketing. 'Dit is niet een eenzijdige marketing
van een dorpje, maar een impuls op vele vlakken. We benaderen grotere
bedrijven en organisaties voor een bijdrage. Problemen die we
oplossen zijn onder meer het creëren van werkgelegenheid, het
trekken van het bioscience-verhaal en het vullen van bedden (in
hotels, JD). We willen onze pareltjes behouden. We moeten niet op
onze lauweren rusten, anders zijn buurgemeenten ons te slim af.
Professionalisering is een absolute noodzaak.'
Gemeenteraadslid Kruidhof (PrO) was
kritisch: 'De wethouder zegt dat er bedden leeg stonden, maar de
vraag is of het aan het gebrek aan dorpsmarketing lag. Het kan ook de
crisis zijn, die dat heeft veroorzaakt.' En raadslid Simoons (D66)
stelde: 'Er is maar beperkt draagvlak voor dorpsmarketing. Winkeliers
maken zich zorgen. Waarom gaat u niet eerst met hen in dialoog om te
kijken of er niet een gezamenlijk plan uit kan komen?' Ze hekelde de
wethouder: 'U praat over 'buurgemeenten te slim af zijn', maar we
moeten gezamenlijk heel Nederland beter maken op economisch gebied.
Denk aan de V&D die omgevallen is.' Wat haar betreft hoeft de
gemeente helemaal geen geld uit te trekken om het MEOB-terrein gevuld
te krijgen. 'Dat valt onder de verantwoordelijkheid van een
commercieel consortium: zij zijn heel goed in staat om te zorgen voor
marketing. We meten ons een te grote rol aan.' Commissielid Van Duren
(VVD) steunde de wethouder echter: 'Volgens mij zijn winkeliers wel
voor dorpsmarketing, maar willen ze meer invloed.'
Tönjann benadrukte, dat er 'geen
enkele verplichting' is om bij te dragen aan de Dorpsmarketing. 'Het
is op vrijwillige basis. Een paar gemeenten zijn al heel lang bezig
met dorpsmarketing. Ondernemers hebben veel baat bij die
dorpsmarketing. We moeten goed bezig zijn met dorpsmarketing, zodat
we daarna goed mee kunnen draaien met dorpsmarketing in de regio,
want plaatsen als Katwijk, Noordwijk en Wassenaar zijn er al mee
bezig.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home