Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 mei 2016

Oppositie kritisch over dorpsmarketing

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – Een lyrisch rapport van het dorpslab over de invoering van dorpsmarketing moet de raadsleden overtuigen van het nut er van. Kritische geluiden die te horen waren op de informatiebijeenkomst in Corpus, bijvoorbeeld over de garantie dat genoeg ondernemers hier op vrijwillige basis aan mee willen betalen, zijn niet terug te vinden in het rapport. Ook wethouder Wendelien Tönjann (VVD) ziet de dorpsmarketing zo snel mogelijk komen en wil hierbij de omliggende gemeenten slimmer af zijn.

Tönjann pleitte vorige week vurig voor de komst van de dorpsmarketing. 'Dit is niet een eenzijdige marketing van een dorpje, maar een impuls op vele vlakken. We benaderen grotere bedrijven en organisaties voor een bijdrage. Problemen die we oplossen zijn onder meer het creëren van werkgelegenheid, het trekken van het bioscience-verhaal en het vullen van bedden (in hotels, JD). We willen onze pareltjes behouden. We moeten niet op onze lauweren rusten, anders zijn buurgemeenten ons te slim af. Professionalisering is een absolute noodzaak.'

Gemeenteraadslid Kruidhof (PrO) was kritisch: 'De wethouder zegt dat er bedden leeg stonden, maar de vraag is of het aan het gebrek aan dorpsmarketing lag. Het kan ook de crisis zijn, die dat heeft veroorzaakt.' En raadslid Simoons (D66) stelde: 'Er is maar beperkt draagvlak voor dorpsmarketing. Winkeliers maken zich zorgen. Waarom gaat u niet eerst met hen in dialoog om te kijken of er niet een gezamenlijk plan uit kan komen?' Ze hekelde de wethouder: 'U praat over 'buurgemeenten te slim af zijn', maar we moeten gezamenlijk heel Nederland beter maken op economisch gebied. Denk aan de V&D die omgevallen is.' Wat haar betreft hoeft de gemeente helemaal geen geld uit te trekken om het MEOB-terrein gevuld te krijgen. 'Dat valt onder de verantwoordelijkheid van een commercieel consortium: zij zijn heel goed in staat om te zorgen voor marketing. We meten ons een te grote rol aan.' Commissielid Van Duren (VVD) steunde de wethouder echter: 'Volgens mij zijn winkeliers wel voor dorpsmarketing, maar willen ze meer invloed.'


Tönjann benadrukte, dat er 'geen enkele verplichting' is om bij te dragen aan de Dorpsmarketing. 'Het is op vrijwillige basis. Een paar gemeenten zijn al heel lang bezig met dorpsmarketing. Ondernemers hebben veel baat bij die dorpsmarketing. We moeten goed bezig zijn met dorpsmarketing, zodat we daarna goed mee kunnen draaien met dorpsmarketing in de regio, want plaatsen als Katwijk, Noordwijk en Wassenaar zijn er al mee bezig.'