Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 juni 2016

De tocht naar nul kilo restafval

Wethouder Yvonne Peters (VVD) gaat zich samen met haar gezin honderd dagen lang inzetten om – als het lukt – nul kilogram restafval over te houden. Dus al het plastic, blik, karton, papier moet zo goed gescheiden worden, dat de normale vuilnisbak leeg blijft. Zij doet mee aan de '100-100-100-actie' en doet in het Witte Weekblad hier de komende maanden verslag van.

Deze week moet ik een slecht resultaat melden over mijn restafvalweek. We hebben een record van bijna vier kilo afval, dat in de grijze bak terechtkwam. Maar ik mag wel wat verzachtende omstandigheden aanvoeren. Zo hebben mijn dochter en schoonzoon de afgelopen week ons hele huis aan de buitenkant geschilderd. En ja; schilderplakband, verfrollers en andere benodigdheden geven afval. Maar het houtwerk buitenshuis ziet er wél weer stralend uit!

Daarnaast ben ik zelf afgelopen week een grote vervuiler gebleken. Maandag werd ik geopereerd aan mijn knie, waaraan na veertig jaar sporten wel wat gebruiksschade was ontstaan. In de afvalbak verdwenen niet alleen vette watten, lege medicijnstrips, maar bijvoorbeeld ook versieringslinten van de vele bloemen die ik kreeg.

Doordat ik nu op krukken rond strompel, zorgt mijn dochter Lize meestal voor het eten. Om het haar gemakkelijker te maken heb ik gesneden groenten gekocht en gebruik ik pastasauzen uit een pakje. Helaas zorgt dat alles bij elkaar wel voor 3.800 gram restafval. Volgende week beter!


Yvonne Peters