Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 juli 2016

Havengebied wordt fiets- en wandelvriendelijk

LISSE – De tekeningen voor de herinrichting van het Havengebied zijn bekend. Als alle werkzaamheden afgerond zijn, komen er net zoveel parkeerplekken terug plus nog eens dertig extra plaatsen. Maar de inrichting is zo opgezet, dat auto's als het ware direct op een parkeerterrein komen te rijden. Hierdoor gaat de snelheid automatisch ver omlaag. Rondom het rij- en parkeergedeelte worden brede wandel- en zitgebieden aangelegd. Wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) gaf dinsdag 21 juni meer informatie.

In de nieuwe plannen krijgen fietsers en voetgangers voorrang 'zodat je niet je kind van drie in de nek moet grijpen als er een auto langs komt, terwijl je de supermarkt uit loopt', aldus de wethouder. 'We willen niet een parkeerplek volgestampt met auto's, maar ook een natuurgebied. Er komt een bomenstructuur met negen extra bomen. Ook plaatsen we bomen die de gelegenheid krijgen om uit te groeien tot karakteristieke bomen.'

In het loopgedeelte om de parkeerplaatsen en het rijdgedeelte heen komen plantenbakken met zitmogelijkheden. Het bestratingsmateriaal op de stoep is gelijk als in het winkelcentrum; 'Zo houd je de hoogwaardige kwaliteit'. Het plan gaat nu de inspraak in en inwoners kunnen hun mening laten weten. Het college wil in september met een definitieve versie van de herinrichting van het Havengebied naar de raad komen. En als alles meezit, kan dit vernieuwde gebied al in mei of juni van 2017 officieel geopend worden.

Nieuwenhuis liet verder weten, dat er een bushalte komt voor het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), die aan weerszijden van de Ruishornlaan komt te liggen aan de zijde van de Vleeswarenfabriek Persoon. Ook de Schoolstraat wordt aangepakt; het asfalt wordt veranderd in klinkers. Bovendien wordt die straat overal even smal. Ook dat zorgt voor veel langzamer verkeer. 'Je zult achter een fietser blijven rijden, als er een tegenligger komt', stelt Nieuwenhuis.

Door al deze maatregelen willen de buschauffeurs er niet meer komen. Arriva gaat volgend jaar daarom een licht andere route rijden en dat heeft volgens de wethouder een prettig bij-effect. De busroute van lijn 90 gaat dan via de Heereweg en de Laan van Rijckevorsel. Zo komt er weer een bushalte voor bejaardentehuis Rustoord. De bushalte voor het gemeentehuis verdwijnt. De extra bushalte bij Rustoord is een grappig neveneffect.'


Tekst: Joep Derksen