NOORDWIJK > Precies tien jaar
geleden nam een groep ouders van basisschoolleerlingen het initiatief
om een eigen school op te richten: De Noordwijkse School. Het werd
een school, waarbij de kinderen veel meer kregen dan alleen de
standaard leerstof. De theorie die ze in de klas opdeden, kunnen de
leerlingen vervolgens in de ateliers in de praktijk brengen. Ook is
er veel aandacht voor de onderlinge communicatie en zorg tussen
kinderen onderling. Binnen korte tijd groeide het aantal leerlingen
tot meer dan 200. Maandag 10 oktober om 10:10 uur vierden leraren,
leerlingen en ouders het tienjarig bestaan van de school.
Zo'n vijf jaar geleden maakte De
Noordwijkse School het dieptepunt mee in haar bestaan. Door een
machtsstrijd koos een groepje ouders er voor om hun kinderen van
school te halen en tegelijkertijd De Noordwijkse School in het
openbaar zwart te maken. De financiën zouden niet goed zijn en ook
de prestaties van de kinderen zouden ondermaats zijn. De criticasters
bleken echter helemaal ongelijk te hebben. Bij de laatste
cito-examens behaalde groep 8 van De Noordwijkse School een gemiddeld
cijfer van 542,2 punten; hoger dan alle scholen in Noordwijk! Ook
financieel gezien heeft De Noordwijkse School haar zaakjes goed voor
elkaar.
Maar tijdens de feestdag werd vooral
stil gestaan bij de toekomst van de school. De directeur van de
school, Bob van Zanten, laat weten: ,,Dit is een moment om terug te
kijken en vooruit te kijken. We willen het leren leuker en
uitdagender voor de leerlingen maken. We willen vernieuwender zijn,
zodat het aansluit bij ieders talent. Ook willen we de meervoudige
intelligentie optimaal benutten en kijken hoe je ict kunt inzetten om
het onderwijs optimaler te steunen. Het gaat er om, dat je de
leerlingen elke keer opnieuw uitdaagt.''
Dat wordt volgens Van Zanten al vanaf
het kleuteronderwijs aangepakt. ,,We zijn vanaf groep 1 aan het
kijken hoe we de doorstroming naar groep 3 kunnen optimaliseren. 'Als
kinderen al voorlopen wanneer ze in groep 3 komen, moeten ze niet
teruggaan naar de basis, maar hun niveau blijven vasthouden en
uitbreiden. Dat doen we door de kinderen uit te dagen en te
prikkelen; zo houden ze hun enthousiasme.'' De directeur wijst nog om
zich heen: ,,We willen het plein uitdagender maken voor de
leerlingen. Zo komen er zones voor spel, chillen, sport en groen. Ook
draait het voetbalveld een kwartslag; zo komen er minder ballen op
straat.''
Wethouder Barnhoorn deed de officiële
opening, met de woorden: ,,Deze tien jaren heeft De Noordwijkse
School bewezen dat ze haar plaats in het primaire onderwijs in
Noordwijk heeft verdiend! Hierna zongen de kinderen een speciaal
jubileumlied, geschreven door Juf Chantal. Als beloning kregen ze
allemaal een heerlijk gebakje. Ook bood de oudercommissie een
kleurrijke knikkertegel aan, gemaakt van drie kilogram gerecycled
plastic. Een mooi symbool van de duurzaamheidsactiviteiten waarmee De
Noordwijkse School zich nog meer onderscheidt. De conclusie van het
feestelijke moment was duidelijk: op naar de volgende tien jaar! Het
komende schooljaar wordt iedere maand op de tiende dag een speciale
jubileumactiviteit georganiseerd.
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home