WOUBRUGGE
/ NIEUWE WETERING / ROELOFARENDSVEEN > Het college van
burgemeester en wethouders wil de tuinderswegen verbeteren. Hiervoor
wordt binnenkort een krediet gevraagd aan de gemeenteraad, zo liet
wethouder Herman Haarman (D66) weten. Het onderzoeksbureau Sweco
heeft de situatie van de tuinderswegen onderzocht in zowel Woubrugge,
Nieuwe Wetering als Roelofarendsveen (de Baan-Sotaweg). Maar alleen
in Woubrugge gaan er zaken daadwerkelijk op de korte termijn
veranderen.
Het
onderzoeksbureau adviseert voor Woubrugge om de Oudendijkseweg
(noord) te verbreden, zodat vrachtverkeer gemakkelijker bij de
bedrijven kan komen en de kans op blokkades 'minimaal' wordt. Ook is
een verbreding van de Oudendijkseweg (zuid) tot aan de inrit van
VDE-plant gewenst: ,,Vrachtwagens kunnen dan zonder problemen de
Kerkweg (N446) op- en afrijden''. Ook de zijbermen moeten verbreed
worden. Ook adviseert het bureau om parkeren te verbieden op de
rijbaan van de Bateweg. Idealiter zou er ook een westelijke randweg
moeten komen voor een betere ontsluiting van het dorp en de
bedrijven. Haarman lichtte donderdag 27 oktober toe: ,,We hebben als
college besloten om een kredietvoorstel aan de raad te sturen om in
Woubrugge de tuinderswegen ook lokaal aan te passen.''
Ook
in Nieuwe Wetering worden verbeteringen geadviseerd door het
onderzoeksbureau. Zo zou er een verbinding moeten worden aangelegd
tussen de Korte Oostweg en de rotonde 'in A4-aansluiting, zodat
vrachtverkeer niet meer over de Achterweg hoeft te rijden'. De
rijbanen van de Bovenweg, Korte Oostweg en Molenweg zouden verbreed
moeten worden, maar ook moeten er extra passeerplekken komen, 'zodat
transporten flexibeler zijn qua planning en afstemming'. Ook zou er
een verkeersontsluiting moeten komen over de Ringvaart; in het
verlengde van de Korte Oostweg – Bovenweg. Daarnaast is een
fietspad naast het bestaande voetpad in het natuurgebied gewenst; op
die manier komen de vrachtwagens op de Molenweg geen fietsers meer
tegen. Haarman stelt hierover: ,,Ook wij vinden, dat er in Nieuwe
Wetering wat moet gebeuren. Maar die besluitvorming plaatsen we in
het kader van het onderzoek naar de landbouwwegen. We hopen daar
komend voorjaar duidelijkheid over te hebben.''
Sweco
laat over de Baan-Sotaweg weten, dat een ,,Nieuwe verbinding tussen
Sotaweg en Conservenweg geen verbetering geeft voor de ontsluiting
van de tuindersbedrijven aan De Baan. Doortrekken van de nieuwe
verbinding naar De Baan is wenselijk.'' Ook zou het verplaatsen van
de basisschool naar een andere plek een deel van de problemen met de
verkeersafwikkeling oplossen en in ieder geval zorgen voor een betere
verkeersveiligheid. Een parkeerverbod op de Sotaweg ter hoogte van de
huisnummers 63 tot en met 77 stimuleert ook een betere
vrachtverkeerafwikkeling en hogere veiligheid van de fietsers. Maar
Haarman stelt: ,,Voor de Baan-Sotaweg is een onderzoek naar de
verbinding tussen Lasso en de Sotaweg gedaan. Vooralsnog zien we daar
het nut en de noodzaak niet van in. We willen hier in november graag
met de sector en de bewoners in de omgeving van Sotaweg over van
gedachten wisselen.''
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home