Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 november 2016

Tuinderswegen aangepakt

WOUBRUGGE / NIEUWE WETERING / ROELOFARENDSVEEN > Het college van burgemeester en wethouders wil de tuinderswegen verbeteren. Hiervoor wordt binnenkort een krediet gevraagd aan de gemeenteraad, zo liet wethouder Herman Haarman (D66) weten. Het onderzoeksbureau Sweco heeft de situatie van de tuinderswegen onderzocht in zowel Woubrugge, Nieuwe Wetering als Roelofarendsveen (de Baan-Sotaweg). Maar alleen in Woubrugge gaan er zaken daadwerkelijk op de korte termijn veranderen.

Het onderzoeksbureau adviseert voor Woubrugge om de Oudendijkseweg (noord) te verbreden, zodat vrachtverkeer gemakkelijker bij de bedrijven kan komen en de kans op blokkades 'minimaal' wordt. Ook is een verbreding van de Oudendijkseweg (zuid) tot aan de inrit van VDE-plant gewenst: ,,Vrachtwagens kunnen dan zonder problemen de Kerkweg (N446) op- en afrijden''. Ook de zijbermen moeten verbreed worden. Ook adviseert het bureau om parkeren te verbieden op de rijbaan van de Bateweg. Idealiter zou er ook een westelijke randweg moeten komen voor een betere ontsluiting van het dorp en de bedrijven. Haarman lichtte donderdag 27 oktober toe: ,,We hebben als college besloten om een kredietvoorstel aan de raad te sturen om in Woubrugge de tuinderswegen ook lokaal aan te passen.''

Ook in Nieuwe Wetering worden verbeteringen geadviseerd door het onderzoeksbureau. Zo zou er een verbinding moeten worden aangelegd tussen de Korte Oostweg en de rotonde 'in A4-aansluiting, zodat vrachtverkeer niet meer over de Achterweg hoeft te rijden'. De rijbanen van de Bovenweg, Korte Oostweg en Molenweg zouden verbreed moeten worden, maar ook moeten er extra passeerplekken komen, 'zodat transporten flexibeler zijn qua planning en afstemming'. Ook zou er een verkeersontsluiting moeten komen over de Ringvaart; in het verlengde van de Korte Oostweg – Bovenweg. Daarnaast is een fietspad naast het bestaande voetpad in het natuurgebied gewenst; op die manier komen de vrachtwagens op de Molenweg geen fietsers meer tegen. Haarman stelt hierover: ,,Ook wij vinden, dat er in Nieuwe Wetering wat moet gebeuren. Maar die besluitvorming plaatsen we in het kader van het onderzoek naar de landbouwwegen. We hopen daar komend voorjaar duidelijkheid over te hebben.''

Sweco laat over de Baan-Sotaweg weten, dat een ,,Nieuwe verbinding tussen Sotaweg en Conservenweg geen verbetering geeft voor de ontsluiting van de tuindersbedrijven aan De Baan. Doortrekken van de nieuwe verbinding naar De Baan is wenselijk.'' Ook zou het verplaatsen van de basisschool naar een andere plek een deel van de problemen met de verkeersafwikkeling oplossen en in ieder geval zorgen voor een betere verkeersveiligheid. Een parkeerverbod op de Sotaweg ter hoogte van de huisnummers 63 tot en met 77 stimuleert ook een betere vrachtverkeerafwikkeling en hogere veiligheid van de fietsers. Maar Haarman stelt: ,,Voor de Baan-Sotaweg is een onderzoek naar de verbinding tussen Lasso en de Sotaweg gedaan. Vooralsnog zien we daar het nut en de noodzaak niet van in. We willen hier in november graag met de sector en de bewoners in de omgeving van Sotaweg over van gedachten wisselen.''


Joep Derksen