OEGSTGEEST >
Wethouder Wendelien Tönjann (VVD) had het graag gewild, maar ze
kreeg het niet voor elkaar. De gemeenteraad wilde unaniem niet, dat
zij plaats neemt in het bestuur van de Stichting Dorpsmarketing. Als
troostprijs mag ze wil lid worden van de Raad van Toezicht van
diezelfde stichting.
Het nieuwe
gemeenteraadslid Van den Broek (HVO) diende tijdens de gemeenteraad
een voorstel in, om te voorkomen dat Tönjann bestuurslid van de
stichting Dorpsmarketing zou worden. Hij liet hierover weten: ,,Als
bestuurslid in een stichting, heb je als eerste de taak om de
belangen van die stichting te vertegenwoordigen. Wanneer je daarnaast
ook bestuurder van de gemeente bent, bevind je je in een onmogelijke
positie. Dat moet je voorkomen. Het zorgt voor gewetensconflicten en
we hebben afspraken gemaakt, dat we dit niet moeten doen.''
Dit voorstel kreeg steun
van alle politieke partijen, inclusief die van Tönjanns eigen
partij, de VVD. De wethouder probeerde de politici tot het laatste
moment van gedachten te laten veranderen en vroeg hiervoor zelfs nog
een schorsing aan. Maar het hielp haar allemaal niets. Zij maakt als
wethouder geen kans om toe te treden als bestuurslid van de Stichting
Dorpsmarketing.
Overigens kreeg die
stichting zware kritiek te verduren van de oppositiepartijen PrO,
Lokaal en D66. Fractievoorzitter Tim van Tongeren (PrO) sprak van het
'kopen van invloed'. ,,Door de (toekomstige, JD) bestuursleden van
die stichting zijn bedragen gedoneerd. In Oegstgeest is het kennelijk
mogelijk, dat een aantal ondernemers invloed koopt en kennelijk geld
toe krijgt.'' Hij hekelde het feit, dat in het bestuur van die
stichting geen enkele vertegenwoordiger van een maatschappelijke
organisatie plaats zal nemen.
Maar fractievoorzitter
Van Blitterswijk (CDA) vond het juist goed, dat ondernemers niet
alleen zelf geld in dit initiatief steken en bovendien een deel van
hun vrije tijd inzetten voor de stichting. ,,We moeten juist toe naar
een situatie, waarbij mensen er tijd in willen steken en we
gezamenlijk de schouders er onder zetten. Invloed kopen is niet aan
de orde.'' Met de kleinst mogelijke meerderheid (10 – 9 raadsleden)
stemde de gemeenteraad in met het beschikbaar stellen van 75.000 euro
aan gemeenschapsgeld, zodat de Stichting Dorpsmarketing daar leuke
dingen mee kan doen. Wat de stichting met al dat geld gaat doen; daar
zijn nog geen afspraken over gemaakt met het gemeentebestuur.
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home