Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2017

Einde van een tijdperk

,,De tijd gaat sneller, dan dat je het bij kunt houden''

LEIMUIDEN > Het is het einde van een tijdperk: installatiebedrijf C. Ax & Zn houdt er mee op. De allerlaatste 'Doe het zelf winkel' in Leimuiden sluit daarmee haar deuren. Eigenaar Ton Ax heeft er samen met zijn vrouw Gerie gemengde gevoelens over, maar de blijdschap overheerst. Op woensdag 31 mei, tussen 16:00 uur en 19:00 uur, houdt het ondernemersechtpaar een sluitingsfeestje, waarbij de sleutel van de winkeldeur voor het laatst in het slot wordt gedraaid. Alle klanten zijn van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.

Het bedrijf werd in 1959 gestart door de vader van Ton Ax en in 1962, op 14-jarige leeftijd stopte Ax met school en werkte hij fulltime in de zaak. Zijn werkzame leven besloeg dus maar liefst 55 jaar, terwijl Gerie zich ook nog eens 35 jaar voor de zaak heeft ingezet. Alle inwoners van Leimuiden en ver daarbuiten wisten, dat je voor de beste loodgieterspullen bij C. Ax & Zn moest zijn. De sluiting gaat het echtpaar aan het hart: ,,Na 55 jaar werken heb ik met pijn in mijn hart besloten te stoppen. Spaargaren Technisch Installatiebedrijf zal het onderhoud van de CV ketels gaan verzorgen, maar ook al het loodgieter-, gas-, en pdm dakbedekking- en overige installatie- en onderhoudswerkzaamheden.''

Ax: ,,Ik begon voor zoiets als een kwartje per week te werken in de zaak, deed opleidingen en leerde het vak van mijn vader. Toen het aardgas hier in het dorp kwam, had ik net mijn papieren en hebben we de installatie en het onderhoud van de CV ketels erbij genomen.'' In 1988 stopte de vader van Ax, maar jarenlang had het echtpaar de hoop dat hun zoon de zaak zou overnemen. Ze herinneren zich: ,,Hij liep in een overalletje en op klompen in de zaak altijd rekjes te vullen. Hij wist alles te vinden en zei: ,,Ik word net als pappa loodgieter en brandweerman.'' Maar hij is uiteindelijk accountant geworden.'' De ouders gunnen hun zoon het natuurlijk van harte.

Maar toch doet de sluiting van de zaak wel een beetje pijn. ,,Natuurlijk hadden we graag gezien, dat de zaak van vader op zoon overgaat, waarbij ik nog een beetje hand- en spandiensten had kunnen doen. Maar dat is helaas niet gebeurd.'' Een echte verkoper was Ton nooit: ,,Ik ben meer een techneut en adviseerde mensen als ze vragen hadden. Of ik ging bij de mensen langs om iets te installeren of problemen op te lossen.'' Vaak kreeg Ax dan de sleutel van het betreffende huis mee: ,,Onze meterkast ligt nu vol met sleutels”, lacht hij.

Ton staart even naar buiten en verzucht: ,,Ik zal dit wel gaan missen. In 2013 kreeg ik een nieuwe schouder en dacht dat mijn werk afgelopen zou zijn. Maar binnen drie maanden was ik aan het klussen; ik had er te veel lol in en genoot van het contact met de mensen. Ik heb het werk nog vier jaar door kunnen doen. Maar volgende maand wordt ik zeventig, mijn pols wil niet meer en het is mooi geweest; de tijd gaat sneller, dan dat je het bij kunt houden.''

Stilzitten gaat haar echtgenoot zeker niet, zo informeert Gerie: ,,Hij houdt een werkplaats, zodat hij een hobby heeft.'' Ton vervolgt: ,,We zien wel wat het gaat worden. We waren 24 uur per dag in de weer en zijn pas geleden een weekje weggeweest. Dat beviel uitstekend; het is fijn, dat we nu meer tijd krijgen voor elkaar.'' Hij besluit: ,,Ik stop eigenlijk te laat, want dan zou ik veel meer vrije tijd gehad hebben. Nu krijg ik van de een na de andere de aanvraag om het ketelonderhoud te doen, ook na 1 juni. Maar daar begin ik niet aan; dan zou ik het bij iedereen moeten doen en ik wil mijn opvolger ook niet voor de voeten lopen.'' Hij sluit af met een boodschap aan de klanten: ,,Bedankt voor het vertrouwen van die 55 jaar!''


Joep Derksen