Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 december 2017

Nieuw biebpunt

[LEIMUIDEN] Onder een enorme belangstelling opende wethouder Floris Schoonderwoerd vrijdag 15 december het nieuwe Biebpunt in Het Spant. Waar het gemeentebestuur nogal wat kritiek gekregen had over het verdwijnen van de Bibliobus, maalt niemand nu meer naar deze bieb op wielen, die maar eens per week een bezoekje bracht aan het dorp. Met het Biebpunt heeft Leimuiden een plek er bij, voor het lenen van boeken, volgen van cursussen en het ontmoeten van mensen.

Hester van Beek, directeur van de Bibliotheek Rijn en Venen, was onder de indruk van het eindresultaat. ,,Het ziet er onwijs mooi uit. Alles is aanwezig; er zijn collecties voor jong en oud. Dit is het derde en voorlopig laatste biebpunt in Kaag en Braassem, als vervanging voor de Bibliobus. Ook in Woubrugge en Roelofarendsveen hebben we een vestiging.'' In het Biebpunt worden ook taalcafés gegeven, zo informeerde Van Beek.

Terwijl steeds meer inwoners zich aan een tafeltje inschrijven als lid van de bibliotheek, laat Schoonderwoerd weten: ,,Je moet eerst deuren sluiten, voordat andere open kunnen. We hadden pijn voor het verdwijnen van de bibliobus, maar dat heeft ruimte gegeven om decentraal in allerlei dorpen het biebpunt te openen. De bibliobus kon maar heel kort in het dorp aanwezig zijn, maar het biebpunt in het Spant is een grote en complete voorziening.''

Maar kan het biebpunt de charme van de bibliobus vervangen? ,,Dat denk ik wel. Het biebpunt is completer en vaker toegankelijker, met een groter aanbod. Toen ik binnenkwam, dacht ik: 'Wow, dit is een echte bibliotheek!'' De bibliotheek 'rouleert' de boeken tussen de verschillende vestigingen, zodat de leden steeds weer nieuwe boeken kunnen ontdekken. Maar wat vinden de gebruikers van de bibliotheek er nou zelf van? Jinke (7) heeft net allerlei boeken uitgezocht. Ze blijkt een groot leesfan van 'Superjuffie' te zijn. ,,Dit is een leuke en gezellige bieb. Bij de vorige bieb in Nieuw Vennep kon ik geen Superjuffie boeken vinden.'' Jinke was een fervent gebruiker van de bibliobus ,,Tot die bus alleen maar op donderdag langs kwam.'' Maar ze verlangt niet meer terug naar die bibliobus.

De tienjarige Britt is blij met twee exemplaren van ,,Dagboek van een Muts''. Enthousiast stelt ze: ,,Het is hier leuk en lekker groot. Ik heb veel nieuwe boeken gezien. Ik ging naar de bieb in Roelofarendsveen, maar dat hoeft nou niet meer.'' Britt blijkt een fervent lezeres te zijn: ,,Elk boek heb ik binnen een week uit. Over twee weken kom ik hier terug om nieuwe boeken te halen.''


Van het evenement is een filmpje gemaakt. Dit is te zien op het YouTube kanaal van Joep Derksen: https://www.youtube.com/watch?v=8CFb9z4qNQA&t=5s