Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 maart 2018

,,Ik blijf mezelf altijd bezig houden''


Jo van der Hulst – van der Geest is 100 jaar

[OUD ADE] Zaterdag 10 maart vierde Jo van der Hulst – Van der Geest haar 100ste verjaardag. Het grootste compliment ontving ze van burgemeester Marina van der Velde, die enthousiast riep: ,,U ziet er uit, of u uw 75ste verjaardag viert!''

In het geboortejaar van Jo van der Hulst, 1918, was er een sneeuwoproer in Groningen, vinden de eerste parlementsverkiezingen met het algemeen mannenkiesrecht plaats én wordt de eerste wereldoorlog beëindigd. 10 Maart 1918 was een zondag; ,,Ik ben dus een zondagskind!'' stelt Van der Hulst vrolijk. Zij werd geboren in een tijd, dat er hard gewerkt moest worden voor de guldencenten. Ze was het oudste kind in het gezin, dus iedere dag moest ze, nadat ze van school kwam, op de boerderij meehelpen in de huishouding.

Ze weet het nog goed: ,,Ik woonde aan de Zijldijk en ging in Leiden naar school. Toen reed daar nog een gele tram. Het huishoudelijk werk vond ik prima, maar ik had er een enorme hekel aan om koeien te melken.'' Als tienermeisje keek ze altijd uit naar de jaarlijkse kermis in Oud Ade. ,,Daar ontmoette ik mijn man, Jan van der Hulst. Als jongeren maakten we versieringen op de wagens voor de kermis en zo leerde je elkaar kennen.'' Ze excelleerde indertijd ook bij het ringsteken, waar ze veel prijzen mee won. Nu onthult ze haar geheim: ,,Als je naar de ring steekt, moet je effe hoger denken dan dat het is.''

Direct na de (tweede) wereldoorlog trouwden Jo en Jan, die ook een boerenbedrijf had. Het was een gelukkig huwelijk, waaruit zeven kinderen voortkwam; twee meisjes en vijf jongens. En dat leidde weer tot vijftien kleinkinderen en 21 achterkleinkinderen. Ze vertelt over haar huwelijksjaren: ,,Ik heb hard moeten werken. Dertig jaar lang karnde ik de roomboter voor de komijnekaas. In het eerste jaar, dat ik die maakte, won onze Leidse kaas de eerste prijs. Met honderd punten hadden we de beste kaas uit de omgeving!''

En nu is ze honderd jaar geworden. ,,Die leeftijd is er ineens. Je neemt het leven, zoals het komt en gaat gewoon door. Ik heb de opkomst van de radio, stofzuiger en telefoon meegemaakt. Het geloof heeft me veel steun gegeven en nog altijd luister ik naar de kerkradio.'' Het lopen gaat de laatste tijd wat minder, maar ze geniet er intens van als er (achter(klein))kinderen op bezoek komen. Wat is het geheim van een lang leven? ,,Je wordt geboren, groeit op in een gezin en gaat rustig door. Heel fijn vind ik, dat onze kinderen allemaal veel bij mij thuis langs komen.''

Van der Hulst waardeert het bezoek van de burgemeester. ,,Het is wel wonderlijk dat ze langs komt. Anders zie ik haar ook niet. Ik heb honderd jaar op haar moeten wachten'', zo grapt de honderdjarige. Haar verjaardag vierde ze met familie en vrienden in 'Ons Dorpshuis' in Oud Ade. Heel blij is ze met de stroom aan felicitatiekaartjes, die Van der Hulst mocht ontvangen. ,,Dat mag wel door blijven gaan!'' En het komende jaar? ,,Ik blijf mezelf altijd wel bezig houden, anders heb je zo'n dood leven. Ik ben blij dat mijn verstand nog goed is en dat ik alles nog mee kan blijven maken.''