Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 maart 2018

Zelfbediening Doesbrug onzeker


[HOOGMADE] De gemeente is 47.000 euro extra kwijt aan de renovatie van de Doesbrug. Dit geld dient grotendeels als compensatie voor de aannemer, die het werk een half jaar later moet uitvoeren. Een eerder plan, om de vaargasten zelf de brug te laten bedienen, lijkt namelijk niet haalbaar. Er bestaan grote zorgen, dat dit het rijschema van de OV-bussen in de war kan schoppen.

De renovatie van de Doesbrug zou eigenlijk al dit voorjaar moeten plaatsvinden. Maar dat zou grote gevolgen hebben voor het vaarverkeer, die op deze locatie dan zou stranden. Bovendien kwam bij de voorbereiding van de werkzaamheden naar voren, dat het zelf bedienbaar maken van de brug 'technisch niet mogelijk is'. Dat heeft te maken met de wetgeving, aldus wethouder Yvonne Peters (VVD).

Zelf is Peters, enthousiast vaarliefhebber, een groot voorstander van het door de vaargasten laten bedienen van de brug. En dus besloot het college van burgemeester en wethouders om nog maar een keer te onderzoeken, of zo'n brugopeningsknop voor de vaargasten toch niet mogelijk is. ,,Dat willen we vanuit de recreatiegedachte wel.'' Het grootste probleem is, dat de OV-bussen vrije doorgang moeten hebben, als ze er aan komen. Met camera's en zwarte signaleringsstrips in de weg, die de komst van de bus aankondigen, zou dat mogelijk moeten zijn, zo verwacht Peters. ,,We gaan het komende half jaar nadenken of de zelfbediening van de Doesbrug technisch kan en tegen welke prijs dat zal zijn. Het zou wel mooi zijn, als we niet aan openingstijden en een brugwachter gebonden zijn.''

Maar hoe staat het met de duurzaamheid? Iedere keer dat die Doesbrug omhoog gaat voor vakantieliefhebbers en dagjestoeristen, die alle tijd van de wereld hebben, staat het werkverkeer in de auto's stil. Terwijl de CO2-dampen al die tijd de lucht in gaan. Peters: ,,Ik ben voor een brug die de recreatie-ambities waarmaakt. Maar hij moet niet 27 keer per uur open gaan. Als er een knop is; zou de brug maximaal ieder kwartier open moeten kunnen. En als niemand drukt, dan gaat hij niet open.''