Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 oktober 2018

Verkeer zorgt voor kopzorgen


Nieuwkoop – Volgend jaar komen er op een aantal wegen extra uitwijkplaatsen voor het landbouwverkeer. Zo kan het overige verkeer beter doorrijden. Daarnaast wil wethouder Antoinette Ingwersen enkele rijbanen verbreden en bermverhardingen aanleggen voor breed landbouwverkeer.

Je kunt niet zomaar ergens een verkeersknelpunt aanpakken, want als je het ergens lastiger maakt, zoekt het verkeer elders een snellere route. En dat zorgt weer voor overlast bij andere inwoners. Onderzoeken hebben knelpunten aangetoond en mogelijke oplossingsrichtingen, geeft Ingwersen aan. Op basis van goede analyse moet dat in 2020 leiden tot een integraal 'Gemeentelijke Verkeer- en Vervoersplan'.

Maar tot het zover is, kan eerst het 'laaghangend fruit', maatregelen die direct uitgevoerd kunnen worden en geen effect op het totale wegennetwerk, aangepakt worden. Ingwersen noemt twee straten als voorbeeld. De Kerkweg in Ter Aar krijgt vanwege de (mogelijke) komst van een supermarkt de komende jaren te maken met extra verkeer. Dus daar moet volgens de wethouder op korte termijn wat met de weg gebeuren. En op de Oude Spoorbaan wil Ingwersen bermverharding.

Als het aan de wethouder ligt, maakt de gemeente afspraken met de Provincie Zuid-Holland en wil de gemeente in gesprek met de provincie over de provinciale wegen. Ingwersen: ,,Het is niet logisch, dat de Oostkanaalweg onder het gemeentelijke beheer valt en de Westkanaalweg onder de Provincie valt. Als wij beide wegen onder ons beheer hebben, kunnen we ook gemakkelijker lokale maatregelen nemen.'' Dan gaat het bijvoorbeeld om het verkeersveiliger maken van enkele kruisingen op die weg.

Het liefst ziet het college, dat delen van de N231 en de N207 opengesteld worden voor het landbouwverkeer. Als in 2020 duidelijk is, wat er allemaal moet gebeuren, dan wil dit college zoveel mogelijk verkeersknelpunten aanpakken. Ingwersen: ,,2020 lijkt ver weg. Maar je hebt die tijd nodig om het voor elkaar te krijgen.''