Nieuwkoop
– Volgend jaar komen er op een aantal wegen extra
uitwijkplaatsen voor het landbouwverkeer. Zo kan het overige verkeer
beter doorrijden. Daarnaast wil wethouder Antoinette Ingwersen enkele
rijbanen verbreden en bermverhardingen aanleggen voor breed
landbouwverkeer.
Je
kunt niet zomaar ergens een verkeersknelpunt aanpakken, want als je
het ergens lastiger maakt, zoekt het verkeer elders een snellere
route. En dat zorgt weer voor overlast bij andere inwoners.
Onderzoeken hebben knelpunten aangetoond en mogelijke
oplossingsrichtingen, geeft Ingwersen aan. Op basis van goede analyse
moet dat in 2020 leiden tot een integraal
'Gemeentelijke Verkeer- en Vervoersplan'.
Maar
tot het zover is, kan eerst het 'laaghangend fruit',
maatregelen die direct uitgevoerd kunnen worden en geen effect op het
totale wegennetwerk, aangepakt worden. Ingwersen
noemt twee straten als voorbeeld. De Kerkweg in Ter Aar krijgt
vanwege de (mogelijke) komst van een
supermarkt de komende jaren te maken met extra verkeer. Dus daar
moet volgens de wethouder op korte termijn wat met de weg gebeuren.
En op de Oude Spoorbaan wil Ingwersen bermverharding.
Als
het aan de wethouder ligt, maakt de gemeente afspraken met de
Provincie Zuid-Holland en wil de gemeente in gesprek met de
provincie over de provinciale wegen. Ingwersen:
,,Het is niet logisch, dat de Oostkanaalweg onder het gemeentelijke
beheer valt en de Westkanaalweg onder de Provincie valt. Als wij
beide wegen onder ons beheer hebben, kunnen we ook gemakkelijker
lokale maatregelen nemen.'' Dan gaat het
bijvoorbeeld om het verkeersveiliger maken van enkele kruisingen op
die weg.
Het
liefst ziet het college, dat delen van de
N231 en de N207 opengesteld worden voor het landbouwverkeer. Als in
2020 duidelijk is, wat er allemaal moet gebeuren, dan wil dit college
zoveel mogelijk verkeersknelpunten aanpakken. Ingwersen: ,,2020 lijkt
ver weg. Maar je hebt die tijd nodig om het voor elkaar te krijgen.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home