Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 februari 2019

Komst fietspad Zevenhovenseweg uiterst onzeker


Zevenhoven / Ter Aar – De kans is minimaal, dat er ooit nog een vrijliggend fietspad komt langs de Zevenhovenseweg. Dat werd dinsdagavond duidelijk, tijdens een presentatie van Corrie Bos, Projectleider Wegen van de Antea Group.

Al tien jaar wordt er gesproken over dat vrijliggende fietspad. Inmiddels is er drie miljoen euro beschikbaar om deze aan de noordkant van de Zevenhovenseweg aan te leggen, maar zo eenvoudig blijkt dat niet te zijn. De grondeigenaren willen geen stukje van hun bezit kwijt, zodat het fietspad aangelegd kan worden. Omwonenden vrezen voor veel harder rijdende auto's, als er geen fietsers meer op de weg rijden. Bovendien is de gemiddelde snelheid van het verkeer al gedaald naar 58 kilometer per uur, sinds de chicanes vervangen zijn voor verkeersdrempels.

Toch is er een 'gevoel van onveiligheid' bij de langzame weggebruikers, die het vrijliggende fietspad toch graag zien komen. Maar de harde cijfers tonen aan, dat er vrijwel geen ongelukken zijn gebeurd op de Zevenhovenseweg. ,,En als die ongevallen er waren, was dat bij die chicanes'', aldus Bos. Omdat er geen noodzaak is voor een vrijliggend fietspad, kan de gemeente de grond ook niet onteigenen.

Nog twee plannen zijn bedacht door Antea: zo zou de Zevenhovenseweg een 'fietsstraat' kunnen worden, waarbij de maximum snelheid omlaag gaat naar 50 kilometer per uur en het gemotoriseerd verkeer 'ondergeschikt gemaakt wordt' aan het langzame verkeer. Of de Zevenhovenseweg krijgt maar één rijbaan voor het snelverkeer, met iedere 300 meter een passeerhaven. Bos: ,,De gemeente heeft gezegd, dat beide varianten voor de Zevenhovenseweg niet wenselijk zijn.'' Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn om damwanden te plaatsen, waardoor er toch nog een vrijliggend fietspad kan komen. Maar dat zou zo'n 14,6 miljoen euro gaan kosten, voor een paar kilometer fietspad. Hierop zit geen politicus te wachten.

En dan blijft de derde mogelijkheid nog open: niets doen en alles zo laten. Emile Kuilboer woont aan de Zevenhovenseweg. Hij liet tijdens de presentatie weten, dat er wat hem betreft een 'verdiept' vrijliggend fietspad moet komen. ,,Die weg wordt almaar drukker, zeker als er straks nog een supermarkt bij komt in Ter Aar. Hierdoor krijgen we nog meer vrachtwagens. Bovendien rijden ze me nu al de veters van de schoenen. Er zijn te lange stukken, waar je gas kunt geven.''

Wethouder Antoinette Ingwersen liet weten, dat ze gaat onderzoeken of er nog twee extra verkeersdrempels aangelegd kunnen worden. Ook wordt nog gekeken, of de verlichting langs de Zevenhovenseweg verbeterd kan worden. Ze wilde niet zeggen, of het vrijliggende fietspad nu definitief van de baan is, maar gaf aan dat ze binnenkort met een collegevoorstel naar de gemeenteraad komt.