Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2019

Uit de klusbus, in de bakfiets


Wethouder Martine Leewis wil naar nul CO2-uitstoot stadsverkeer

LEIDEN – Het leek een normale vrijdagmiddag in Museum Volkenkunde. Maar wethouder Martine Leewis (GroenLinks) ondertekende daar op 8 maart een convenant, dat grote gevolgen zal hebben voor het verkeer in de Leidse binnenstad.

JOEP DERKSEN

Het veertigkoppige publiek werd voorafgaand aan die ondertekening opgewarmd en kreeg te horen, wat het stadsverkeer voor gevolgen heeft. ,,Als er 25 klusbussen niet heen en weer rijden in de binnenstad, levert dat een besparing aan 300.000 niet gereden kilometers op. Met het beleveren van de restaurants door (elektrische) bakfietsen heb je nul emissie en die fietsen met vracht mogen overal tussendoor. Bovendien bespaar je parkeerkosten en de zoektocht naar een parkeerplek'', somde spreker Michel Oldenburg van Bereikbaar Haaglanden op.

Volgens Oldenburg zijn er ook andere alternatieven: ,,Een trekschuit die tot in het centrum van Leiden komt. Dat klinkt ouderwets, maar het is goed voor de afvallogistiek en bouwlogistiek om zo naar een zero emissie stad te kunnen gaan.'' Het gemeentebestuur wil ondernemers helpen, om deze stap te maken, maar zal uiteindelijk dwangmaatregelen ook niet schuwen. Ook de huishoudens in de binnenstad, die drie parkeervergunningen hebben, zullen de veranderingen merken. Leewis: ,,Ik heb een romantisch wild beeld; bij ons in Leiden Noord staat een flink deel van die klusbussen. Het is mijn persoonlijke ambitie, dat de ondernemers zin krijgen om op hun bakfietsen naar hun klus te gaan.''

Nu zijn de inwoners nog gewend, dat ieder via internet besteld pakje de volgende dag thuis bezorgd wordt. Leewis wil er voor zorgen, dat er meerdere ophaalpunten komen, waar mensen naar toe kunnen gaan om hun pakketjes zelf af te halen. ,,Van mij mag dat systeem net iets gebundelder.'' Dit soort maatregelen passen allemaal in haar wens om Leiden dit jaar nog een 'Zero Emission Convenant' te laten ondertekenen en uitvoeren.''

Desgevraagd ontkent de wethouder, dat dit streven naar een nul emissiegemeente een verkapte manier is om regeltjes op te leggen aan bedrijven. ,,We gaan stimuleren en faciliteren e nuitzoeken wat helpt en wat hindert. Reguleren is inderdaad een belangrijke derde poot. Als er voortrekkers zijn op het duurzame gebied, die hun nek uitsteken om kosten te maken, vinden zij het, dat ik hen in de steek laat als de buurman nog met een niet duurzaam vervoermiddel de stad in gaat. Als de voortrekkers investeren en risico's lopen, dan moet dat ook voor de achterblijvers gaan gelden.''

Er moet een 'nieuw normaal' komen, aldus Leewis. ,,We moeten afspreken om van Leiden een zero emission zone' te maken, met een autovrije en autoluwe binnenstad. Waarbij we helder moeten zijn, welke straten autovrij en welke wegen autoluw worden. Dus gaan we ook kijken naar het systeem van parkeervergunningen. Er zijn nu jonge gezinnen in de binnenstad met drie parkeervergunningen, maar we moeten een maximum stellen aan het aantal vergunningen per huishouden. Op termijn kunnen we gaan naar het afschaffen van de parkeervergunningen in de binnenstad, waarbij we een regeling verzorgen dat inwoners in de parkeergarages hun auto kunnen zetten.''

U gaat dus autootje pesten? ,,Dit heeft niets met autootje pesten te maken. Het gaat om nadenken, hoe je ruimte met leefbaarheid combineert in een dicht bebouwde randstad. Nu denken de mensen, dat ze een kans hebben om hun auto voor hun huisdeur te parkeren. Maar in de praktijk moet je soms een half uur rondrijden voor een parkeerplek. Of je betaalt de hoofdprijs. Dit zorgt alleen maar voor frustratie.''

Maar denkt u echt, dat alle schilders, bouwvakkers en stratenmakers op de klusbakfiets stappen, om hun materialen al fietsend van de ene naar de andere werkplek te brengen? Leewis: ,,Ik ga nooit iemand met een klusbus dwingen om in een bakfiets te rijden. Maar het biedt veel voordelen, ook financiële voor de ondernemers. Twintig jaar geleden waren elektrische fietsen alleen voor ouderen. Dat imago is verdwenen en we gaan toe naar een nieuw imago voor de bakfiets: voor de stoere klussers!''